۱۳۹۴-۰۵-۱۹

طبقه بندی کشورها

از مذاکرات کشورهای آمریکائی در جائی صحبت شده بود و تشبیه رئیس جمهور آمریکا را در میان سایرین به نحو جالبی بیان کرده بودند . گالیور در سرزمین لیلیپوت !

از سوء تفاهم باید گذر کرد . واقعا اندازه اقتصاد و سایر پاراترهای کشوری امریکا با سایر کشورهای آمریکای لاتین متفاوت و حداقل به نسبت گالیور و مردم لیلیپوت است .

اگر کشورها را بر اساس اندازه آنها تقسیم کنیم ، مشاهده میکنیم که معمولا دو کشور در رتبه اول و دوم با یکدیگر رقابت میکنند . این دسته اول کشورها هستند .

رتبه دوم گروهی از کشورها هستند که معمولا حدود ده کشور هستند ( چند تا کمتر یا بیشتر ) این کشورها یا درآمد قابل توجهی دارند یا دارای امتیازی ( علمی – درآمدی و غیره ) دارند که آنها را در میان سایرین برجسته میکند .

در مرحله سوم اکثر کشورهای متوسط قرار دارند . این کشورها حدود بیست عدد هستند .

سایر کشورهای نسبتا مهم در گروه چهارم هستند . کشورهائی که نمیتوان از آنها گذشت و یک حداقلهائی در تامین نیازهای جهانی را به عهده دارند .

مرحله پنجم شامل بقیه کشورها است . کشورهای کوچک و جزیره ای و یا کشورهائی که قبلا و بصورت تاریخی کشور نبوده اند و به دلایل خاصی کشور شده اند در این دسته قرار دارند . کشورهای جزیره ای ، بعضی کشورهای خشکی در آمریکای جنوبی – اروپا ! – آسیا و آفریقا در این دسته هستند .

معقول نیست سخن و منافع و حق رای همه کشورها را با هم یکی بدانیم . مسلما کشورهای پیشرو توان همنوا کردن کشورهای بیشتری از ته جدول را دارند . در میان رفتار و اهمیت کشورها در مناسبات و برخوردها و دایره نفوذ این پارامترها را میتوان دید .

 

هیچ نظری موجود نیست: