۱۳۹۴-۰۵-۲۴

تاریخ تخت جمشید

تا چندی پیش بیان میشد که تخت جمشید آتش گرفته و تخریب شده است . اما محققین اخیرا با دلایل زیادی از جمله " عدم تخریب سنگ تراشه ها بوسیله آتش " در تخت جمشید به جنگ نظریه های قبلی رفته اند .
اگر تخت جمشید آتش نگرفته باشد ، چگونه تخریب گردیده ؟
میدانیم که تمام سقف و بسیاری از تزئینات منقول تخت جمشید از چوب بوده ، بنا براین به نظر میرسد که آنها را جابجا کرده باشند . و با آن کاخ دیگری ساخته باشند . یا آن را به فروش رسانده باشند . باقی ماندن تخت جمشید بدون سقف درسی برای بازماندگان در شکست بزرگ هخامنشیان است .
اگر تخت جمشید آتش نگرفته باشد ، صاحبان جدید تخت جمشید ، آنرا تبدیل به پول کرده اند و با باقی گذاردن ظاهر تخت جمشید ، سعی در نابودی " تفکر عظمت تخت جمشید " و علل " وحدت ملل " و " تساوی اقوام " و انسانها پرداختند .
این تفکرات ایجاد شده توسط هخامنشیان ، بعدها توسط " پارتیان " به عنوان وارث هخامنشیان به عنوان شعار حکومتی انتخاب شد و بعدها نیز توسط ساسانیان به عنوان وارث هخامنشیان قرار گرفت .
استفاده از وارث بودن ، چنان در بین پارتیان و ساسانیان اهمیت داشت که خود را همانند یک استوره و الگوی مقدس نشان میدادند . این امر تقدس تفکر هخامنشیان را در طول هزارها به ما گوشزد میکند .
حتی امروز نیز آن تفکرات الهام بخش و پیشرو در بسیاری موارد زمانه ما محسوب میشود . 

هیچ نظری موجود نیست: