۱۳۹۴-۰۵-۲۲

اگر پایتخت به جای دیگر برود پس مشکل تهران چه میشود ؟

این دو موضوع ربطی به هم ندارند .مشکل تهران و سایر کلان شهرها و اصولا مقوله های شهرنشینی در ایران یک موضوع است و مبحث جابجائی پایتخت ، موضوعی متفاوت .

پایتخت را برای ملاحظات استراتژیک همسایه ها و تغییرات ژئوپلتیک منطقه ای جابجا میکنند ولی مشکل شهرها از عدم برنامه ریزی شهرنشینی در سالهای گذشته پیش آمده و راه حل کردن آن نیز با پرداختن به مقوله شهرنشینی در کشور و سیاستهای مرتبط به آن قابل حل است . از سیاست توسعه شهرنشینی واسکان روستائیان در شهرهای بزرگ گرفته تا حل نمودن اقتصاد شهرداریها و واگذاری تاسیسات شهری به شهرداریها و غیره .

نظر به تغییرات ژئوپلتیکی جهان امروز و فردا نیاز است که ابتدا پایتخت جدید طراحی گردد ، سپس این طرح از فیلتر نقادن بگذرد ودر نهایت روشهای تامین هزینه آن مشخص گردد . پایتخت رو زمین هموار ساخته خواهد شد وهمین برای طراحان کافی است . دانشجویان طراح شهرها ( معماری وغیره ) میتوانند چند سال روی طراحی پایتخت تمرین کنند و از این طراحیها میتوان استفاده نمود.

اما مشکل تامین هزینه های شهرها که بصورت هرز به روش فعلی برای گذراندن ایام شهرداری ، یک راه حل ممکن بود توسط افراد کاسب و غیر متخصص طراحی شد . این روش علاوه بر تورمی که به اقتصاد کشور اضافه میکند مشهود است . و یکی از عواقب آن در ( همه ) شهرها افزایش ممتد قیمت مسکن است . و این مخالف خواست اجتماع است . همچنین اگر یک شهر به حد نهایت جمعیتی اقلیمی خود برسد آنگاه چگونه میتوان هزینه های شهرهای خود را تامین نمایند ؟

همچنین واگذاری تاسیسات شهری به شهرداریها کمک میکند تا اولا تصدی گری دولتی کاهش یابد ، ثانیا شهرداریها بتوانند مسئولیت اصلی که اداره نمودن شهر است به عهده بگیرند . در واقع دولت باید نظارت بر کارکرد شهرداریها را انجام دهند تا بتوانند ضعفها را مشاهده و گوشزد و کنترل نمایند . اگر دولت خود متصدی باشد ، نمیتواند ضعفهای خود را اصلاح و متصدیان امر را تنبیه کند ( چون خود دولت متصدی و تنبیه شونده باید باشد )

هزینه های هر شهری را نیز مردم آن شهر باید بپردازند . طبیعتا این کار با صدور قبض های مناسب به هر خانه  میتواند هزینه خود را تامین کند . بهتر است که قبضها متمرکز و مجتمع گردد . قبض مجتمع " آب " و " برق " و " گاز " و " فاضلاب " و ... و البته هزینه شهرداری .

دولت باید روی مالیتهای غیر مستقیم شهرداریها و سایر ارگانها و سازمانها نظارت نماید . در غیر این صورت این هزینه ها باعث از بین رفتن اولویت و امتیازهای هر شهر و سرزمین میگردد . انتخاب بهتر و اصلح از اتلاف منابع جلوگیری و باعث رشد طبیعی کشور بر اساس توان هر سرزمین میگردد .

هیچ نظری موجود نیست: