۱۳۹۴-۰۵-۲۴

استنباط از خدا و ادیان


همه مردم جهان عالم نیستند که اگر بودند اختلاف در میان بشر وجود نداشت . مردم برداشتهای مختلفی از دریافتهای بیرونی دارند و از جمله این دریافتها آموزشی است که برداشتهای نسلهای قبلی را به آنها انتقال میدهد .

از جمله آنچه آموزش میبینند استنباطی است که از خدا به ایشان انتقال میابد . میدانیم که برای این قضیه یک اصلی وجود دارد ، اما برداشتهای مختلف بشر مستقر در نقاط مختلف جغرافیائی ، مختلف است .

حتی در مورد خدای یکتا که در ادیان ابراهیمی بیان میگردد ، اختلاف وجود دارد . اما معقول است که همان خدائی که ابراهیم و موسی را فرستاد ، سایر راهنمایان را تا زمانی که جامعه بتواند این خبر را به طرز صحیح ( کتابت )به نسلهای دیگر برساند فرستاده است .

آن خدای ابراهیم ، با خدای سایر انبیاء یکی است . حالا که خدا یکی است ، استنباط دیگران و حتی پیروان ادیان ابراهیمی نیز بر اساس سطح فهم و دانش آنها است . که این لزوما ( و بلکه مسلما ) با آن خدای واقعی که جهان را خلق کرده متفاوت است .

از اینجا در میابیم که به دلیل درک متفاوت بشر از خداوند ، این درک مختلف دلیل دشمنی و قتل دیگران ( که کمتر میفهمند ) نمیشود .

این ماجرا را برای ادیان غیر الهی نیز داریم . هندوها و بت پرستان نیز چنین هستند . آنها بر اساس فهم خود اشتباه میکنند ولی این دلیل بر طرد آنها نمیشود . البته همانطور که فردی بهداشت را رعایت نمیکند و ما از کثیفی آن احتراز میکنیم . در ادیان مختلف ، پاکی و کثیفی به نوع مختلفی ( بر اساس درک افراد مختلف ) بیان شده و بعضی به دلیل حفظ پاکی خود از بعضی از کثیفیهایی که برای دیگران اشکالی ندارد ، احتراز میکنند .

جدای از درستی پاکی و کثیفی ، این تفاوت قابل درک و معقول است . فقط این مورد نباید باعث قتل دیگری شود ! جان افراد ارزش بالاتری نسبت به درک تک تک مردم دارد .

اما در هر جامعه ای بیماریهائی داریم که ممکن است ضرر بسیاری برساند . جامعه تنبیه زندان و حتی اعدام را در بعضی موارد مجاز میداند .

از جمله مواردی که برای جامعه ضرر دارد و نیاز به تنبیه دارد . سوء استفاده از دین و اعتقادات مردم است . کسی که دروغ بگوید ( و حتی اشتباه کرده باشد ) و با این دروغ دیگران را گمراه کند نیز چنین است . سایر انواع دروغ شاید اینقدر ضرر نداشته باشد ، اما این نوع دروغ ضرر بسیاری برای اجتماع دارد .

از جمله ضررهای این دروغها ( و اشتباه ها ) برپائی گروه هایی مثل داعش است .آیا اگر آن روز که نفر اول اشتباه کرده بود ، آن شخص را تنبیه شدید میکردند و داعش بوجود نمی آمد بهتر نبود ؟ حتی قتل آن نفر اول نیز با دانش امروز جایز بود .

اما در طول سالیان دراز این اشتباهات پیش آمده و بسیاری از موارد اختلاف افتاده و قتل یکدیگر را مباح میشمارند و این موجب تاسف همه انواع بشر است .

باید یک زمان همه گروه های بشری دور هم بنشینند و تعیین کنند که اختلافات را میپذیریم و دست به قتل یکدیگر نمیزنیم . کنترل افراد هر گروه نیز با خودشان باید باشد . این امر میتواند تا حدود زیادی جلوی قتل عام و تروریست شدن خلق را بگیرد .

هیچ نظری موجود نیست: