۱۳۹۴-۰۵-۲۰

نوشتن تاریخ

برای نوشتن تاریخ نه فقط شرح حال بزرگان و رویدادهای بزرگ ، بلکه موارد بسیاری لازم است تحقیق و ثبت گردد .

ابتدا اوضاع نرمال کشاورزی و صنعتی و روابط تجاری مردم ، دوم تغییرات این مناسبات نسبت به زمان ، از تغییرات اقلیمی و خشکسالی و تر سالی گرفته ، تا تغییر اوضاع اقتصادی سرزمینهای همسایه و مرتبط برای تبادل تجاری – مهاجرتی و غیره .

رسم بوده که برای کارهای مهم از استاد کاران خوب استفاده شود . طبیعی است که برای این کارها ، دستمزد خوب نیز میپرداختند . این امر میرساند که استاد کاران سرزمینهای همسایه نیز برای این قبیل کارها مهاجرت میکردند و با توجه به عمر کار یا برای همیشه در سرزمین جدید مستقر میشدند یا برای مدت طولانی میماندند .

اتفاقات و رویدادهای اجتماعی و تغییرات روابط اجتماعی نیز در تاریخها باید مد نظر قرار گیرد .

یکی از موارد مهم تاریخ در فلات ایران ( خصوصا ایران باستان )، وجود حیوانات وحشی از شیر و پلنگ در کل سرزمین است . طبیعی است که سفر بین ولایات نزدیک نیز پر مخاطره بوده است . همچنین شکل گردنه ها و سایر موارد نیز بین ارتباط فرهنگی آن زمان سرزمینها میتوانسته موثر باشد .

این بررسی تاریخی و اقلیمی را میتوان تا عصر یخبندان و قبل از آن نیز گسترش داد . زمانی که سطح آب اقیانوسها حدود 80 متر پائین تر بوده و خلیج فارس خشک و اروند رود در تنگه هرمز به دریای مکران ریخته میشد .

امکان وجود شهرها و روستاها در کنار این رودخانه و بررسی کشاورزی و وضع سکنه آن زمان نیز مورد دیگری است . با توجه به این که در زیر آبهای خلیج کوچ در هندوستان ، شهرهائی با عمر 45 هزار سال کشف شده است ، میتوان انتظار داشت در مکانهائی که در آن زمان آب و هوای مناسب داشته اند نیز شهرها و تمدنهائی شکل گرفته باشند که امروز از آنها بی اطلاع هستیم .

گرد آوری اطلاعات نسخ خطی از همه کتابخانه های جهان نیز در این راستا لازم است . با جمع آوری اطلاعات موجود در سطح جهانی ، میتوان به بازنگری تاریخهای ثبت شده اقدام نمود .

هیچ نظری موجود نیست: