۱۳۹۴-۰۵-۲۳

استفاده و گرد آوری دانش جهانی از فضای اینترنت

امروز حجم بالائی از اطلاعات در زمینه های مختلف در دنیای مجازی ثبت گردیده است . اما با توجه به حجم بالای اطلاعات ف ارزش گذاری روی این اطلاعات صورت نگرفته و متاسفانه بشر نتوانسته این حجم اطلاعات را دسته بندی و حتی مشخص کند .

این در حالی است که در حوزه های زیادی بشر نیازمند " ایده های نو " و " نگاه متفاوت " به جهان هستی دارد . مواردی مانند نظریه مشترک برای نیروهای چهارگانه جهان ( هسته ای قوی و ضعیف – جاذبه و الکترومغناطیس ) یا نظریه مشترک برای نسبیت و کوانتوم و غیره نیاز به دیدن متفاوت جهان هستی و قوانین آن دارد . چیزی که برای متخصصینی که یک عمر در بسترهای گذشته گام برداشته اند ، اگر غیرممکن نباشد ، بسیار مشکل خواهد بود .

برای این کار استفاده از متخصصین طراز اول کاری غلط است . زیرا آنها بسیار گران و به دلیل قرار گرفتن در چرخه تولید انبوه دانشمند ، اکثرا کارشناسان زبردست هستند و نه ذهنهائی که از آنها انتظار میرود !

روش اجرائی کار :

توسط نرم افزارهای تخصصی میتوان بر اساس لغات بکار رفته در متن ها ، آنها را " موضوع شناسی " کرد . دسته بندی همه مطالب اینترنت در قالب " موضوع ها " و " زبان ها " تا حدود زیادی کمک خواهد کرد تا آنها را بتوان بررسی کرد .

نرم افزارهای گوگل میتوانند " تعداد تکرار" یک موضوع ( متن ) را در اینترنت مشخص کنند . طبیعی است که این مطالب را میتوان بر اساس تعداد تکرار نیز مرتب نمود .

همانطور که بیان گردید برای بررسی این مطالب نیاز به افراد متخصص متوسط داریم . این افراد مشابه سایر کارهای مشابه " مشارکتی اینترنتی " میتواند توسط افراد داوطلب در سرتاسر جهان صورت گیرد و یا چنانچه برای این کار دستمزدی توسط افراد علاقه مند مشخص گردد ، توسط افراد معرفی شده ( مشابه آنچه در روزهای نخست " جی میل " صورت میگرفت . معرفی توسط افراد آشنا ) توسعه پیدا کند .

به هر تقدیر ، این افراد وظیفه دارند تا  آنها را دسته بندی نموده و نکته های مثبت و ایده های جدید را جمع کنند . میتوان فهرستی از نکته ها وایده ها تهیه کرد .

در مرحله بعدی باید کار بصورت گروهی روی این نکته ها انجام شود . این ایده ها ممکن است در بخش دیگری از علم و دانش کاربرد داشته باشند .

در نهایت موارد مشخص شده میتواند در یک سایت اینترنتی ( به عنوان مرز دانش بشری ) قرار گرفته تا محققین زمانی که برای تحقییق به موردی میپردازند بتوانند از اخرین دستاوردها استفاده نمایند .

در این میان یاری از مطالب قابل بهره برداری اقتصادی است . این بخش علاقه مندان خود را دارد و طبیعی است که دسترسی به این دانش بسیار پول ساز خواهد بود .

ایجاد چرخه دسترسی صاحبان ایده و دانش به مکانیزم تولید کالا و پول موردی است که باعث افزایش ثروت و رفاه جهانی میگردد .این چرخه امروز به دلایل زیادی خوب کار نمیکند . ( از جمله مانع ثبت اختراع و غیره )

کار روی کل دانش بشری تجربه ای است که کمک میکند تا نرم افزارهای هوشمند تری برای این کار طراحی و به روزرسانی گردد و از طرفی میدانیم که وجود تشخیص و قضاوت موارد خاص که فقط توسط بشر امکانپذیر است از فرآیند حذف نخواهد گردید . میتوان امیدوار بود که حجم بزرگی از کار در اینده به عهده نرم افزارها قرار گیرد .

هیچ نظری موجود نیست: