۱۳۹۴-۰۵-۱۷

نگاهی به وضعیت مشتریان نفتی ایران از ابتدا تا امروز !

اولین چاه های نفت ایران توسط متخصصان خارجی استخراج و بهره برداری میشد و شاید تا زمان طولانی تنها منبع تامین انرژی کشتیهای بریتانیای کبیر در جهان را به عهده داشت .

سالها گذشت و در داخل و خارج از مرزهای ایران اتفاقات زیادی رخ داد تا شخصی به نام دکتر مصدق در دادگاه لاهه حق نفت ایران را ازدولت بریتانیا گرفت و آنچه شرکت نفت ایران و انگلیس بود منحل گردید .

گفته شده بود که طرف انگلیسی با واگذاری تا شصت درصد سهام موافقت کرده بود ، اما ما به حق خودمان رسیدیم و انگلیسی ها را بیرون کردیم !

در بزرگترین پالایشگاه نفت جهان ( آبادان ) کارشناسان انگلیسی کاملا آمادگی داشتند و با حمایت ارتش بریتانیا از این سوی اروند رود ، به آن سوی اروند رود رفتند .

آنها در پالایشگاه نفت بصره به کار خود ادامه دادند و تامین نفت کشتیهای بریتانیا ، حالا توسط نفت بصره تامین گردید !

متاسفانه ما برای فروش نفت مشکل داشتیم . فکر میکردیم آمریکا نفت ما را بخرد و نخرید ....

امروز نیز خوشبختانه دنیا با عرضه زیادی نفت روبرو است . در این بازار ما علاقه مند به ورود به بازار نفتی و افزایش تولید هستیم !

در همه این سالها جهان فقط یکبار به نفت ما نیاز پیدا کرد و آن هم زمانی بود که کشورهای عربی به دلیل جنگ اسرائیل با اعراب ، همه کشورهای غربی را تحریم کردند . صف سوخت در آمریکا و دییگر کشورها بیداد میکرد و اکثر پمپهای بنزین بسته شدند .

قیمت سوخت نیز به میزان بی سابقه ای افزایش یافت . در آن هنگام مدیران وقت نفت ایران از ارزان فروشی جلوگیری کرده ولی با اعراب همراهی نکردند . نتیجه این که پول زیاد نفتی به ایران سرازیر شد . بعدها کارشناسان گفتند این پول زیاد برای ما آفتی بزرگ بود که نتوانستیم از آن بهره بریم . تا امروز نیز چنین بوده و ما نتوانستیم از درآمد و امتیاز نفتی استفاده کنیم .

شاید وقت آن رسیده باشد که به این موهبت الهی اتکا نکنیم . و موهبت بزرگتر عقل و دانش و توان بازوی مردمان این سرزمین را به کار واداشته و به آبادانی سرزمینمان بپردازیم .

هیچ نظری موجود نیست: