۱۳۹۴-۰۵-۳۰

خودی و غیر خودی در حیوانات و انسانها

مفهومی در زندگی حیوانات مشاهده میکنیم به نام " گله " چیزی مشابه " تیم " ما انسانها . مهمترین عامل زندگی حیوانات غذا است و حیوانات این غذا را جز با خودشان ، با کس دیگری شریک نمی شوند . اما این غذا را با " گله " سهیم میشوند . بشر نیز که اجتماعی است ، دارای این وجهه است . " خانواده " " قبیله " " هم ولایتی " مفاهیمی است که افراد ، آنچه را برای خود میخواهند ، با افراد دیگر سهیم میشوند .

گر چه این مفاهیم در جامعه پیشرفته امروز در حال رنگ باختن است . و ما در میان گونه انسانها شاهد رفتار مردم به صورت " غریبه " و " بیگانه " و به عبارتی " رقیب " با یکدیگر هستیم .

خیلی بد است که افراد یک شهر ، یکدیگر را رقیب کسب منافع ببینند . در این صورت آنها سعی در ایجاد مانع در میان خود میکنند و سعی می کنند تا دیگران که جلوترند را پایین بکشند . این رفتارهای مخرب به دلیل " بیگانه " دانستن سایر مردم می باشد .

باید ترفندهایی در زندگی شهر نشینی ایجاد نمود تا افراد یک شهر ( کشور ) با یکدیگر بیگانه نباشند . وجود مشترکات و منافع فعالیتهای مشترک و توضیح این که در هر اجتماع بالاخره کسانی جلوتر و بعضی عقب تر هستند و همین افراد در زمینه های دیگر ممکن است به نحو دیگری جلو و عقب باشند . و بسیاری موارد دیگر که بتواند مردم را به صورت یک " قبیله " همگی " خودی " بنیان بگذارد .

در جوامع غربی مشاهده می کنیم که این غیر خودی بودن افراد به درون خانواده ها نیز کشیده شده و افراد یک خانواده نیز یکدیگر را " بیگانه " میبینند .

این روش تفکر متاسفانه به جوامع شرقی نیز کشیده شده و با سایر ملزومات تمدن وارد این کشورها شده است . با شناخت و دانش انسانی میتوان به وجود این معضلات پی برد و در جهت اصلاح این سوء رفتارها اقدام نمود .

هیچ نظری موجود نیست: