۱۳۹۷-۰۴-۲۶

تجمع سوء مدیریت 40 ساله در همه شرکت‌ها, وزارتخانه ها و هر آنچه که هست

یکی از اتفاقاتی که در این کشور افتاده تجمیع سوء مدیریت است . بعد از انقلاب بنا به شرایط خاص آن دوران اقدامات انقلابی جای رعایت قانون را گرفت . در دوره جنگ نیز برای فعالیتهای جنگی لازم بود روشهایی اتخاذ شود تا قانون دور زده شود . 
در دوره های بعدی نیز ( تا امروز ) همه اندیشه های دست اندرکاران برای یافتن روشهایی است که مشکلات قانون را عملا رفع کرده و اهداف سازمان را پیش ببرند . نهایت این اقدامات امروز از واگذاری پرسنا به شرکتهای پیمانکار شروع و به بستن بخش تولیدات کفش ملی و واردات کفش از چین ختم شده است . 
نه تنها شرکتهای دولتی ، بلکه هر سازمانی در کشور دچار این مسئله شده است . هر مدیر تنها به فکر دوران تصدی خود است . ( اینجا فرض می کنیم همه مدیران آدمهای خوبی هستند و به مال اندوزی شخصی توجهی ندارند ) در نتیجه مشکلات از دوره های قبل به دوره های بعد انتقال میابد . هیئت های مدیره نیز همین نقش را دارند . اکثر افراد هیئت مدیره متخصص فن نیستند . مثلا در شهرداری از ورزشکاران به عنوان هیئت مدیره استفاده شده است ( خودمان انتخاب کردیم ! چقدر احمقانه ! ) گویی مدیریت شهری نیازی به تخصص ندارد . نتیجه آن میگویند چیزی حدود 20 هزار میلیارد تومان ( به دلار 3200 تومانی ) چیز است ! ( اختلاص یا سوء مدیریت ... اسمش را بگذاریم چیز ! ) این جدای از مشکلاتی است که هر مدیر در هنگام تصدی سمت مدیریت خود به سازمان وارد میکند . ( مثل آن 20 هزار میلیارد ) معمولا هر مدیر بخشی از پرسنل را بصورت دائمی به سازمان متصل میکند . مثلا در شهرداری سازمانهای زیادی به شهرداری وابسته شده که ربطی به آن ندارد یا جایگاه آن در بخش دیگری است . و متاسفانه اینها هیچگاه اصلاح هم نمیشود . نمونه آن مقوله پارکبانی است که همه میگفتند که درآمد آن کمتر از دستمزد پارکبانها است ( با این که آنها همه پول دریافتی را به شرکت خود نمیدهند و البته شرکت های پارکبانی نیز باید از کانال خاصی بگذرد ) بنابراین مردم بابت پارکبانهای خیابانها در حالی که غیر قانونی است مبالغی را به شهرداری میپردازند . و کسی نیست که پیگیری کند و....
یک سازمانی باید به اصلاحات ساختاری سازمانهای کشور بپردازد . این سازمان باید فرا سازمانی باشد ، یعنی از همه سازمانها بالاتر باشد تا بتواند آنها را اصلاح کند . 
سازمان بالاتر از همه سازمانها باید قانونی باشد . یعنی در قانون اساسی باید به آن اشاره شده و راه کار فعالیت آن دیده شده باشد . ( که فعلا آنرا نداریم )
جای سازمان فرا سازمانی در کشور ما خالی است .


هیچ نظری موجود نیست: