۱۳۹۷-۰۴-۱۱

سونامی به عنوان یک سلاح همتراز سلاح هسته ای

برای کشور ایران را از ترس داشتن سلاح هسته ای مشکلات زیادی ایجاد کرده اند . اما تنها سلاح هسته ای نیست که توان تخریب بسیار زیاد دارد . 
سونامی نیز یکی از مواردی است که صدمه و خسارتهای در حد حمله هسته ای میتواند ایجاد نماید . از سوی دیگر سونامی را بصورت مصنوعی نیز میتوان ایجاد کرد .
در کنار سواحل آمریکا در لس آنجلس یک حجم زیادی از گل و لای آماده سرازیر شدن به اعماق اقیانوس است . اگر با یک زلزله کوچک ( یا یک انفجار متوسط ) این گل و لای به اعماق اقیانوس حرکت کند ، یک سونامی عظیم نه فقط شهر لس آنجلس و سواحل کالیفرنیا را نابود میکند ، بلکه برای همه سواحل اقیانوس آرام فاجعه ایجاد خواهد کرد .
موارد مشابعی در سواحل شرقی آمریکا وجود دارد.
جدای از عوارض طبیعی مانند مثال فوق ، یک انفجار بزرگ میتواند سونامی بزرگی در سواحل کشورها ایجاد نماید . از برخورد امواج با سواحل ، نه تنها شهرها شسته خواهد شد ، بلکه تلفات انسانی و اقتصادی جبران ناپذیری میتوان به کشورهای دشمن وارد کرد.
جالب است که تکنولوژی این اقدامات در دست همه کشورها است . همگان امکان غرق کردن یک کشتی حامل مواد منفجره در نزدیکی سواحل کشورهای بالقوه متخاصم را دارند و در صورت وقوع اقدامات خصمانه دشمن ، میتوانند با تحدید و حتی انفجار با دشمن مقابله نمایند . ) نه تنها کشتی ، بلکه میتوان محموله کشتی را به میزان کافی در یک محل دریا تخلیه نمود . حتی تا چند هزار تن مواد منفجره مثلا سی4 یا دینامیت و ... )
اقدام محافظتی برای این گونه رویدادها خیلی مشکل و تقریبا محال اشت . بخصوص برای کشورهایی که سواحل طولانی دارند و سخت تر میشود وقتی که این سواحل در مجاورت مناطق عمیق اقیانوس باشد .


هیچ نظری موجود نیست: