۱۳۹۷-۰۴-۱۱

توربین بادی - توربین آبی - تنگه هرمز- سواحل دریای مازندران

یک توربین بادی با سرعت باد حدود 10 متر در ثانیه طراحی و محاسبه میشود. جرم حجمی آب هزار برابر هوا است . از طرفی سرعت جریان آب در تنگه هرمز( و اغلب سواحل خلیج فارس و سواحل دریای مازندران ) حدود 30-40 سانت بر ثانیه است .
سرعت جریان سیال تقریبا یک سی ام است ( 1/30) و چگالی 1000 برابر ، خواهیم داشت
( 33.33=100/3=1/30*1000 )
یعنی سطح توربین را 33 برابر میتوان کوچکتر در نظر گرفت . نظر به این که سطح موثر توربین با توان دوم سطح نسبت مستقیم دارد ، جذر 33 میشود 5.74 یعنی میتوان قطر توربین را 5.7 برابر کاهش داد .
برای طول پره های 70 متری ( برای یک واحد توربین باد 300 مگا واتی
متر 12.2=70/5.74
با استفاده از تکنولوژی قیف بر عکس میتوان سطح مفید باز هم سطح توربین را کاهش داد . ( همچنین میتوان با دو تا کردن پره ها در جلو و عقب ژنراتور ، سطح را باز هم کاهش داد )
این موارد از این جهت مطرح گردید تا مزیت استفاده از سرعتهای کم جریانهای دریایی ( سطحی و عمقی ) در مقایسه با استفاده از باد نشادن داده شود.
در واقع میتوان با کمترین هزینه و استفاده از جزیانهای کوچک دریایی انرژی لازم برای نیروگاه ها را تامین کرد .
مصرف برق جزیره قشم چیری حدود یک عدد از این نیروگاه های 300 مگا واتی است . این در حالی است که تعداد زیادی از این نیروگاه ها را در نزدکی این جزیره میتوان نصب نمود ( به حیات دریایی و مسیر های کشتیرانی نیز لطمه نمیزند )
همچنین در سواحل شمالی کشور نیز تعداد زیادی از این نیروگا هها را میتوان با کمترین هزینه انتقال و اتلاف تولید و به مصرف کننده رساند.


هیچ نظری موجود نیست: