۱۳۹۷-۰۵-۰۱

ارزان شدن بی صدای بنزین !

افزایش قیمت طلا و به تبع آن دلار تاثیرات مهمی در جای دیگر اقتصاد نیز میگذارد . یکی از آن تاثیرات افزایش سوبسید بنزین است . اگر بنزین 1000 تومانی  را در زمان دلار 3000 تومانی مصرف میکردیم بنزین به قیمت 33 سنت مصرف میشد . اما با افزایش قیمت دلار به حدود 10 هزار تومان قیمت بنزین به 10 سنت کاهش یافته است .( حساسیت روی قیمت فعلی نباید داشت.محاسبات باید برای جایی که قیمت تثبیت شد انجام گیرد ) 
نتیجه آنکه با توجه به حجم بزرگ سوخت مصرفی ، میزان سوبسید دولتی به میزان زیادی افزایش خواهد یافت . یعنی بزرگترین بازنده قیمت بالای دلار خود دولت است . 
از سوی دیگر این رویداد روی کلیه موارد وارداتی خود را نشان خواهد داد . از جمله روی گندم وارداتی که قوت غالب مردم ایران است . حساسیت قیمت نان بقدری است که هزینه نان بخش بزرگی از درآمد فقرا را به خود اختصاص میدهد . 
جدای از تامین بخشی از این ضرر به واسطه افزایش قیمت دلار بودجه ای به دلار جهانگیری - بخش بزرگتری از هزینه ها در راه است و مشکلات اقتصادی زنجیره ای را در آینده سبب خواهد شد .
لازم است در این برهه نسبت به افزایش قیمت بنزین اقدام گردد. ( جدای از سایر حاملهای انرژی مثل گاز و برق که قیمت آنها را در مرحله جداگانه ای باید واقعی کرد ) 
به نظر میرسد که افزایش قیمت بنزین در راستای اهداف و برنامه های جاری دولت فعلی باشد . گر چه ممکن است در طی عمر دولت این اقدام قابل اجرا نباشد . 


هیچ نظری موجود نیست: