۱۳۹۷-۰۴-۱۶

یکی از نتایج دموکراسی در کشور

در این که هر چیزی از جمله دموکراسی معایبی نیز دارد شکی نیست . اذعان آن برای تفکر و تحقیق در جهت رفع مشکلات است و لزوما بیان مشکلات دموکراسی به معنای مخالفت با آن نیست .
اما یکی از مواردی که در دموکراسی داریم ، تغییر افراد با رای اکثریت مردم است. اگر شخصی کاری کرد و مردم دوست نداشتند میتوانند با رای گیری آن فرد را کنار گذاشته و فرد دیگری را جایگزین کنند. در حسن این دستورالعمل شکی نیست ، اما در اجرای آن مشکلاتی مشاهده میشود که جای بررسی و اصلاح دارد .
یکی از مشکلات این است که عقب افتادن برنامه ها و کارهای اجرایی جمع میگردد و افراد بعدی در جهت اصلاح کارهای قبلی فعالیت نمیکنند. این عقب افتادنهای جمعی میتواند یک کشور را با مشکلات زیادی روبرو نماید . 
مشکل آب و اقلیم و مقوله خودکفایی کشاورزی و کمبود انرژی و بسیاری دیگر از اینها که در کشور شاهد آنها هستیم ، همگی ریشه در دولتهای قبلی دارند . 
هر دولتی می آید مشکلات را به گردن قبلی می اندازد و شعارها و وعده های خاص خود را دارد . 
در بلند مدت چه کسی مسئولیت اداره کشور و عقب افتادن برنامه های دیگران را دارد ؟ آیا در دموکراسی افراد بعدی مسئولیت کارهای افراد قبلی را قبول میکنند و در جهت بهبود کار آنها فعالیت خواهند کرد یا برعکس در جهت خراب کردن قبلی ها و تقصیر را به گردن قبلی ها انداختن حرکت میکنند.
محققین باید پاسخ دهند در جامعه دموکراتیک و با وجود دموکراسی منافع بلند مدت کشور را چه سازمانی و چه مرکزیتی باید پیگیری و دنبال کند. آیا این کرکزیت و نهاد باید با انتخاب کنار گذاشته شود ؟ در چه مقاطع زمانی ؟ 
آیا این فرد سلطان یا شاه یا رهبر یا هر چیز چه مدت زمان باید متصدی امور باشد . نفر بعدی چطور باید انتخاب شود.
در حال حاضر در کشور سیستمی برای رهبری داریم . 
گر چه وظایف و مسئولیتها و انتخاب و غیره آن بر اساس شرایط تاریخی کشور شکل گرفته ، اما مدافعان دموکراسی باید سیستم مطلوب را طراحی نمایند و به جامعه ارائه دهند.
در جوامع دموکراسی غربی نیز هر جامعه ای که این نهاد حافظ برنامه های بلند مدت را دارد موفق است و برعکس هر کشوری چنین نهادی را ندارد با مشکل مواجه است .
ایده آل آن برای ما که تجربه چند هزار ساله حکومت داری را داریم چگونه است ؟
محققین چه دارند تا عرضه کنند؟


هیچ نظری موجود نیست: