۱۳۹۷-۰۴-۲۷

تصور جهل اقتصادی سیاستمدارها غلط است

متخصصین اقتصادی کشور در هر آنچه که بتواند صدای ایشان را به دیگران برساند فریاد میزنند که بدیهیات اقتصادی توسط تیم اقتصادی کشور ، احتمالا به دستور مدیریت بالاتر اجرا نمیگردد. کارهای اشتباه مرتب انجام میگیرد و اقتصاد دادنان هر بار فریاد مزنند که اینگونه رفتن راه به ترکستان است و باعث اتفاقات ناخوشایند میشود . که معمولا قبلا هم تجربه کرده ایم !
اما متخصصین اقتصادی توجه نمیکنند که سیاستمداران کشور نیز آنچه آنها میگویند میدانند. اما با دانش اینچنین میکنند.
حال سوال اینجا است که آیا سقوط اقتصادی و عواقب آن هدف اقتصاد دانان است یا وسیله رسیدن به اهداف ؟
ظاهرا روزهای بد اقتصادی ( برای قشر بزرگی از مردم ) لزوما هدف نیست ، بلکه وسیله است . در واقع آن گروه کوچک سود برنده ، مد نظر سیاستمداران هستند و آنها منافع خود را در این وضعیت بیشتر از هر حالت دیگر خواهند برد . همچنین با ادامه وضعیت تجربه شده ، در واقع اتفاقات اقتصادی کنترل شده پیش خواهد آمد که قاابل پیش بینی است . مطلوب سیاستمداران رشد اقتصادی و آسایش عموم مردم نیست . آنها اهداف دیگری دارند ، مانند تامین امنیت کشور و حمایت از مردم فلسطین - تامین امنیت کشور در داخل و در خارج از کشور هزینه های مستقیم و غیر مستقیم دارد . همچنین هزینه های حمایت از مظلومین فلسطین نیز مستقیم و غیر مستقیم است .
جدای از توانمندی اقتصاد کشور ، میزان پرداخت های مستقیم حمایت از فلسطین قابل توجه نیست . ( شاید چند ملیون دلار ) اما هزینه های غیر مستقیم آن برای اقتصاد ما زیاد است . از جمله حمایت آمریکا و کشورهای غربی از اسرائیل و تحت فشار قرار دادن کشور از جوانب مختلف .
داشتن یک دشمن خارجی قوی و مقتدر نیز ( آمریکا و اسرائیل ) اولویت امنیتی را توجیه پذیر میکند و در واقع هزینه های داخلی آنرا توجیه مینماید . 
سیاستمداران ما نا آگاه به مسائل اقتصادی نیستند . اولویت آنها برای تصمیم گیری چیزهای دیگری است که در محدوده اظهار نظر اقتصاد دانان نیست . 
مسائل استراتژیک و امنیتی کشور در اولویت است و متخصصین این فنون میتوانند در این موارد به سیاستمداران پیشنهاد داده و امکان دارد مسیرهایی را در بتوانند در اولویت قرار دهند که به اهداف رشد اقتصادی و رفاه و آسایش عموم مردم منتهی گردد.


هیچ نظری موجود نیست: