۱۳۹۷-۰۵-۰۹

این قیمت ناصواب دلار و سکه تا کجا میرود ؟


قیمت دلار یک روند طبیعی افزایشی دارد و یک روند غیر معمول افزایشی . شاهد بوده ایم که همه دولتهای گذشته در زمان اتمام دوره دوم ریاست جمهوری یک افزایش میانگین " سه و نیم " برابری قیمت دلار را تجربه کرده اند . طبیعی است که دولت فعلی نیز این افزایش را تجربه نماید . با توجه به این که دلار تحویلی رئیس جمهور فعلی حدود 3800 تومان بوده ، بنابراین :

13300 تومان =3.5 * 3800

یعنی بطور طبیعی باید شاهد افزایش دلار در محدوده 13300 تومان ( البته کمی بیشتر به واسطه این که چاپ پول نسبت به دوره های قبلی بیشتر بوده است ) میبودیم .

هنوز به سقف این رقم نرسیده ایم . بنابراین رسیدن به این سقف طبیعی است . اما آنچه باعث جلو افتادن این رویداد طبیعی شد ، مسائل ژئوپلتیک جهانی و تحدیدهای خارجی و رفتار نادرست بعضی از فعالین اقتصادی داخلی بوده است .

جدای از این رشد طبیعی که میتوان انتظار آنرا داشت ، روند غیر معمول ادامه داری برای سقوط ارزش ریال اتفاق خواهد افتاد. این امر از عدم اطمینان به آینده نشئت می گیرد . همواره برای توقف یک حرکت احتیاج به نیرو بوده است . سقوط پله ای ارزش ریال نشان از کنترل این سقوط دارد . یا بصورت طبیعی ( جو روانی بازار ) این کنترل شکل گرفته و یا دولت این سقوط ریال را مدیریت میکند . در هر دو صورت ، برای توقف کامل آن بعد از اعمال تحریمهای خارجی نیازمند یک نیرو به شکل امید به آینده داریم و این با سیستم فساد اداری جاری ممکن نخواهد بود . باید در کنار همه متغییرهای موجود نسبت به اصلاح ساختار بازی اقتصادی جامعه اقدام شود.

رویداد دیگری که در این مرحله شاهد بودیم ، انتقال ثروت دست اندر کاران اقتصادی به خارج بود . در میان این مشکلات اقتصادی ، افرادی موفق شدند مقادیر زیادی از ثروت خود را به خارج منتقل کنند. اذعان شده شب عید گذشته 32 میلیارد دلار خروج ارز داشته ایم ( بعد از عید نیز احتمالا این روند ادامه داشته ولی میزان آن اعلام نشده است . گر چه با دلار تعهدی 4200 تومانی ، امکان خروج سرمایه توسط دولت تضمین شده بود ) . این ثروت خارج شده ، اگر محیط امن در داخل فراهم شود به کشور باز خواهند گشت .



هیچ نظری موجود نیست: