۱۳۹۷-۰۵-۲۸

بریتانیا با توسعه نیروی دریایی توانست ابر قدرت زمان گردد ، امروز چه آیتمهایی مایه ابر قدرتی است و چه کشوری بدنبال آن است ؟

توسعه نیروی دریایی دو امتیاز را برای بریتانیا داشت . ابتدا وسیله حمل و نقل به همه جای کره زمین را در اختیار آن گذاشت و از سوی دیگر به واسطه نصب چند دستگاه توپ جنگی روی کشتی ها ، برتری نظامی را نیز ضمیمه توان حمل و نقل و تجاری بریتانیا نمود. ( البته پس از درگیری نظامی سخت با رقبای اسپانیایی و فرانسوی )

امروز نیز راه های ارتباطی به مرکزیت کشور برتری جو از اهمیت زیادی برخوردار است . از سوی دیگر برتری نظامی نیز مهم است . این دو در کوتاه مدت بدست نخواهد آمد . پس طرح بلند مدت برای این موارد باید کشیده شده باشد . از سوی دیگر راه های حمل و نقل آینده چگونه خواهند بود ؟ تنها کشوری که در ابعاد جهانی در حال توسعه راه ها به مرکزیت خود است ، کشور چین است . این شاید به این معنا باشد که بصورت بالقوه چین در مسیر قدرت تجاری قالب درآمدن پیش میرود ، اگر برنامه های نظامی آینده محور هم داشته باشد ، حتما در مسیر ابر قدرت شدن جهانی چیزی مانند بریتانیا در اوج قدرت درایی پیش میرود.

در امور نظامی گام بعدی چه خواهد بود . همه کشورهای مهم روی نسل 5 هواپیماهای نظامی طرحهای را دارند و گام بعدی توسعه را در فضا دنبال میکنند.

اما در میان همه کشورها چین به تنهایی قصد دارد ایستگاه فضایی مستقل داشته باشد . همچنین در نظر دارد پایگاه ثابت تحقیقاتی در کره ماه ایجاد نماید .

در مقام دنباله روی چین ، مشاهده میکنیم که ایالات متحده آمریکا نیز در صدد ایجاد نیروی نظامی فضایی برآمده و بودجه محدودی را برای آینده به این امر اختصاص داده است .

جدای از مشکلات جهانی مثل گرم شدن کره زمین و امکان وقوع تغییرات اقلیمی بسیار عظیم در سطح کره زمین و مشکلات منطقه ای مثل خشکسالی و مهاجرت های داخلی و خارجی کشورها ، رقابت اقتصادی و نظامی و توریم و رکود منطقه ای و جهانی ، باید مراقب ظهور و اثرات یک قدرت بی رقیب جهانی در سیاره  زمین بود.

قدرتی که میتواند از ماه زمین بصورت پایگاه فرماندهی همه چیز را روی زمین زیر نظر داشته باشد و در صورت نیاز اقدامات لازم را صورت دهد . با توجه به این که انرژی خورشیدی در ماه ( و پایگاه های مدار گرد ) تقریبا بینهایت است ، قدرت نظامی این پایگاه ها بسیار زیاد خواهد بود . از سوی دیگر دسترسی به این پایگاه ها مشکل و همچنین پر هزینه است کشورهای کمی توان مقابله با آن را دارند .

در این میان ما به عنوان کشوری در خاور میانه چه میتوانیم بکنیم و چه برنامه هایی در آینده باید داشته باشیم که بیشترین سود را برده و کمترین ضررها را متحمل گردیم ؟

 


هیچ نظری موجود نیست: