۱۳۹۷-۰۵-۱۵

بسط آخرین نظریه فرما

قضیه آخر فرما یکی از مشهور ترین قضیه های تاریخ ریاضیات است. این قضیه میگوید :


این قضیه را دانشمند انگلیسی " اندرو وایلز " حل کرد .( 1993-1994)

حال سوال دیگری مطرح میشود . این فرمول را چگونه تغییر دهیم تا عدد صحیح جواب داشته باشد ؟

مسئله را اینطوری مینویسیم :

اعداد صحیحی وجود دارند که جواب رابطه زیر  باشند .

 


در واقع به روش هندسی از دنیایی با ابعاد 1 و 2 و 3 و بیشتر صحبت میشود . ملاحظه میگردد که در توان سوم با حذف یک پارامتر  نظم ابعادی به هم خواهد ریخت و به این ترتیب معادله از تعادل خارج گردیده و جواب صحیح نخواهیم داشت .

معنای وجود جواب صحیح این است که در دنیای بیرون مابه ازای دانه ای ( ملموس) خواهد داشت .

یعنی یک چیزی میتواند وجود داشته باشد .

برای ابعاد دو بعدی رابطه فوق صحیح است و برای دنیای سه بعدی یک چهار ضلعی خواهیم داشت به نوعی که توان سوم ( حجم ضلع معادل ) سه ضلع برابر توان سوم ضلع چهارم گردد. این معادله کاربرد های ملموس حیاتی نیز دارد .

جوابهای 3و 4 و 5 و 6 برای عالم سه بعدی به عنوان حداقل یک جواب عمل میکنند .

در ابعاد بالاتر جوابی مشاهده نشده است . این یعنی ابعاد بالاتر چهار بعدی نداریم . نظر به این که یافتن جوابهای خاص برای ارقام بالاتر نیاز به زمان و محاسبه میبرد ، اینطور به نظر می آید که اگر در عوالم بالاتر ( مثلا در یازده بعدی یا بالاتر ) اعداد نشان بدهند یک ارتباط هندسی حجمی مشخص میتواند وجود داشته باشد ، پس احتمال این که یک دنیای N  بعدی وجود داشته باشد که در آن اشکال میتوانند وجود داشته باشند .

آن عوالم بصورت جزایری در عالم غیر ممکن ها خواهند درخشید و وجود خواهند داشت .

برای عناصر پایدار جدول تناوبی نیز یک دریای عدم تعادل تصور نموده اند که نسبت خاصی از نوترون و پروتونها توانسته جزایر پایداری را در آن ایجاد نماید . غیزیکدانهایی که روی ذرات کار میکنند در این زمینه فعالیت دارند و سعی میکنند عناصر سنگین تر پایدار ایجاد نمایند .

از آنسو این راوابط به ما میگوید که برای بسط عالم از یک تکه پاره خط میتوان شروع کرد .

X=Y   این رابطه از منظر هندسی یعنی دو سوی هر چیز مساوی است.

در توان دوم معنای هندسی آن بدین صورت خواهد بود که با شکستن یک ضله به دو تکه رابطه سطحی بوجود خواهد آمد که روابط صحیح سطوح ممکن است .

در توان سوم نیز با اضافه شدن ابعاد از آن دو ضلع واحد حجمی بدست می آید که آن نیز محتمل است . اما ظاهرا توان 4 و 5 و بالاترجواب ندارد . این یعنی دنیاهای با ابعاد بالاتر امکان وجود ندارند .

هیچ نظری موجود نیست: