۱۳۹۷-۰۶-۲۰

ثروت ثروت می آورد

ثروت ثروت می آورد

در سال 2017 ( برای نمونه ) ثروت افرادی که بالای 30 میلیون دلار ثروت دارند با نرخ 16.3% اضافه شده است و این در حالی است که میانگین نرخ جهانی رشد کمتر از 4% بوده است .

این بدان معنی است که ثروتمندان بخش بیشتری از درآمد کل را جذب کرده و  کم ثروت داران افزایش دارایی نداشته یا دارایی ایشان کم شده است ! این امر مطلوب است یا نیاز به اصلاح دارد ؟

( اگر ثروت جامعه 4% رشد کند و ثروت شما ثابت بماند ، در واقع ثروت نسبی شما 4% کاهش داشته بگذریم از افرادی که کاهش ثروت داشته اند و متاسفانه با روند فعلی اکثریت جامعه را تشکیل میدهند)

طبیعی است که هر عقل سلیمی تشخیص میدهد اگر این فرآیند ادامه پیدا کند ، بخشی از جامعه تبدیل به مرکز ثروت میشود و بخش دیگری از هر دارایی تخلیه میگردد.

این سیتم پایدار نیست . باید به نحوی فرآیند قوانین بازار تدوین گردد که ثروت با آهنگی یکنواخت با تغییرات کم بین همه جامعه توزیع گردد. ( این امر لزوما با فعالیتهای رابین هودی و سیستم های مالیاتی و کمونیستی انجام شدنی نیست )

هیچ اشکالی ندارد که گروهی با نرخ بالا ثروت اندوزی کنند. اما این خیلی مضر است ( حتی برای آنها که ثروتمند هستند ) که گروهی از گردونه داشتن دارایی و ثروت حذف شوند و از رشد جامعه منتفع نگردند .

طبیعی است که این نیاز مشاهده میشود و متخصصین اقتصاد اجتماعی باید برای روشهای مناسب توزیع رشد اقتصادی در جامعه راه کار ارائه نمایند .

 

 


 

هیچ نظری موجود نیست: