۱۳۹۴-۱۰-۱۱

قیمت تمام شده نفت شیل آمریکا

برای شروع یک فعالیت به سرمایه گذاری نیاز است . منابع شیل آمریکا نیز برای شروع از نفت بالای 100 دلاری استفاده کردند . اما آیا با کاهش قیمت نفت ، میزان تولید نفت شیل کاهش خواهد یافت ؟ ظاهرا خیر . اما چرا ؟

دلیل واضح است و به مکانیزم تولید نفت شیل برمیگردد . در مکانیزم نفت شیل وقتی چاه به نفت رسید ، برای برداشت باید با فشار آب را به درون زمین تزریق کرد . در این کار ساختار شیل دچار شکست شده و نفت و گاز محبوث در آن خارج میشود که با آب برگشتی از چاه خارج میشود . این فرآیند میتواند میلیونها بار تکرار گردد . هر بار با شکست لایه ها مخزن گسترش خواهد یافت . و در واقع راندمان چاه بالا خواهد رفت ! این کار تا آنجا که آخرین رگه های شکست خیلی از مدخل چاه دور شوند میتواند ادامه یابد . تازه در آن صورت ، فرایند به راحتی گاز تولید خواهد کرد و فقط سفر نفت از سرشاخه ها به مادر چاه زمان بیشتری میبرد . نظر به این که هر چه جلوتر بروند ، سرشاخه ها نیز بیشتر میشوند . در واقع جبران کاهش دیر رسیدن خواهد شد .

این سطور میرساند که نباید انتظار کاهش تولید نفت شیل را داشته باشیم .

با طراحی مکانهای مظهر چاه های شیل در یک دشت ، به راحتی کل فضای دشت را میتوان پوشش داد . تازه این فرآیند نه فقط در سطح ، که در عمق نیز کار میکند . در واقع چیزی شبیه یک درخت معکوس که هر بار در زیر زمین رشد خواهد کرد .

این همه میرساند که کاهش قیمت نفت ادامه خواهد داشت و با خارج شدن چاه های گرانقیمت . این آمریکا است که در بازار باقی خواهد ماند .

بعضی چاه های آرتزین نفتی که هزینه استخراج آنها پائین باشد نیز میتوانند به حیات ادامه دهند .

این سناریو فارغ از دغدغه محیط زیستی است و باید انتظار حضور قوی آمریکا را در همه بازارهای نفتی داشته باشیم .

هیچ نظری موجود نیست: