۱۳۹۴-۱۰-۱۱

درس " تفسیر موضوعی قرآن " در دانشگاه ها

برای برخی از رشته های دانشگاهی درس " تفسیر موضوعی قرآن " را گذاشته اند ! در این درس آموخته میشود فلان آیه قرآن این منظور را داشته و از کل یک خروجی میگیرند .

وجود این درس برای دانشجویان به این صورت غلط است . ظاهرا نه تنها افرادی که این درس را برای دانشجویان گذاشته اند ، بلکه اساتید مدرس نیز چیزی از مقدمه تفسییر قرآن نمیدانند .

اگر مقدمه یکی از تفاسیر قرآن را درس میدادند ، اثر بخشی آن بسیار بیشتر بود و یا بخشی از تفسیر یکی از مفسران مشهور درس داده میشد برای دانشجویان خیلی مفیدتر بود .

در مقدمه همه تفاسیر مهم دیده ایم که میگویند قرآن شامل مفاهیم بسیاری است و کسی نمیتواند بگوید که یک منظور خاص که توسط کسی درک میشود ، منظور نظر خدا نبوده است . با این ویژگی اساتید چه چیزی را میخواهند امتحان بگیرند ( آن هم به صورت تستی ) که منظور از این آیه کدام یک از موارد زیر است !؟ در اکثر موارد باید گفت " همه موارد "

اگر مدرس بگوید " آنچه درس داده ام " یا " منظور من از این آیه این بود ! " .... که بدتر از بد است . تفسیر به رای مذموم در مبحث تفاسیر خواهد شد .

همچنین با یک درس این چنینی که مفسر قرآن نمیسازیم . یا با گرد آوری چند آیه در مورد خاصی که حکم آن مورد بدست نخواهد آمد . قرآن پیوسته و یکپارچه است و اغلب میبینیم که آیات به یکدیگر مرتبط ، متصل و از مجموعه آیات مفاهیم مهمی استنباط میگردد .

اگر مسئول مربوطه میخواهد دانشجو با مفاهیم تفسیر قرآن آشنا شود بهتر است که بخشی از یکی از تفاسیر مشهور مثل " تفسیر گازر " و امثال آنها را برای درس مطرح نماید و از آن امتحان بگیرد که در آن کتاب مثلا منظور از بهشت و عرش چه چیزها بوده است ؟ و امتحان باید غیر تستی باشد تا استاد و ممتحن از آنچه مفسران آنرا نحی کرده اند دور باشد . در نهایت نیز این قبیل موارد برای نمره دادن بسیار سخت است . زیرا نمیتوان آنچه دانشجو ( و هر شخصی ) از قرآن و تفسیر آن درک کرده غلط دانست . حتی اگر تا این زمان کسی به آن درک نرسیده باشد .

در بین دانشمندان ، کسی که اجازه داشته باشد قرآن را ترجمه و یا تفسیر نماید بسیار کم بوده اند . زیرا به قدری خطر در این کار وجود دارد که کمتر کسی به واسطه خطر گناه آن و گمراه کردن مردم به این کار دست میزده است .

بهتر است تا زمانی که شرح درس این کلاس دانشگاهی اصلاح نگردد ، تدریس آنرا معلق کنند . ضمنا موارد مهمتری برای دانشجویان وجود دارد که از این کلاس تفسیر مهمتر است . و آن " خواندن روزانه قرآن " است .

امروز به همه محصلین به قدر کافی عربی تدریس شده است . اگر آنها عادت به خواندن قرآن بصورت روزانه داشته باشند ، نه تنها بسیاری مفاهیم آنرا درک خواهند کرد ، بلکه خود قرآن آنها را از بسیاری از گناهانی که روزمره شاهد آنها هستیم نگاه خواهد داشت .

هیچ نظری موجود نیست: