۱۳۹۴-۱۰-۳۰

نگاهی به اصلاحات بانکی مورد نیاز کشور

 

مدینه فاضله بانک ها ، مدلهای اروپائی و آمریکائی بانک است . این بانکها نیز ثابت کرده اند که به جای کمک در مواقع ضروری ، در هنگام حرانها یک نوع بار هستند . ( شاید بتوان گفت عامل بحران هستند ! )

رسیدن به استانداردهای بانکهای خارجی از طرفی لازمه کارکرد بانکها است . آنها باید بتوانند با قوانین مشخص و هماهنگ با بانکهای خارجی فعالیت نمایند . از طرفی بانکها نه در گذشته و نه در مسیر اصلاح ( هماهنگی با بانکهای خارجی ) نیازهای کشور را نه از دید " حذف ربا " محقق کرده اند و نه نسبت به " تامین مالی بنگاه ها " مفید بوده اند .

بانکها در جامعه ای که بزرگان داخلی و خارجی مدعی " نهادینه شدن فساد " در کشور هستند ، از این گردونه خارج نبوده و ضمن تامین مالی افراد و سازمانهای قدرتمند ، نه تنها پاسخگوی فعالیت خود نبوده ، بلکه با حمایتهای دستگاه های مختلف از بیان مشکلات و دادن اسامی کسانی ( یا سازمانهائی ) که منابع بانکی ( در واقع پول امانتی مردم ) را به سود خود مصرف کرده اند پرهیز کرده اند .

از وجهه فساد که بگذریم ، مشکل اساسی بانکی مشکل " ربا " میباشد که نه تنها متخصصان بانکی در این مورد پیشنهادی نداشته اند ، بلکه سایر متخصصینی که در زمینه های مرتبط فعالیت میکنند حرف صحیحی در این خصوص نزده اند .

حداکثر همه متفق القول هستند که بانکها اجازه دارند " ربا " بگیرند . مثلا 4% به عنوان کارمزد ( کارمزد باید بصورت رقمی برای هر آیتم باشد . نه بر حسب درصد از کل ) و پرداخت سود سپرده با نرخ نزدیک بازار ( که عین پرداخت ربا است ) و دادن وام با بهره ( مگر ربا چگونه باید باشد ؟ )

نیافتن پاسخ برای حل معضل ربا دلیل بر عدم وجود جواب نیست . متخصصین باید بیشتر در اینمورد کار کنند و مشکل را حل کنند .

البته با کسب استانداردهای جهانی اممکان اتصال بانکها به دنیای خارج وجود خواهد داشت . مورد مهم دیگر حل معضل فساد ( بخصوص از نوع نهادینه شده آن ) است .


با حل این پارامترها میتوان گفت که میشود از بانکها انتظار داشت وظیفه اصلی خود را که " جابجائی موثر پول در جامعه است " را با موفقیت به انجام برسانند .

هیچ نظری موجود نیست: