۱۳۹۴-۱۲-۲۳

دیواره جدایش جنسیت در مترو


در روزهای تعطیل معمولا متروها خلوت تر از معمول هستند . در یکی از همین روزها مشاهده گردید که یکی از " نرهای جوان " دیواره جدایش بخش زنانه را در چنگ گرفته و مشتاقانه با نگاه آن سوی نرده ها را جارو میکند.
گر چه این امر طبیعی است ! اما عرف جوامع شهری از این رفتارها بیزاری میجوید .نظر به این که وجود این گونه افراد را در شهرها نمیتوان از بین برد ! باید پذیرفت که این گونه افراد در هر جائی از شهرها امکان تردد دارند . بنابراین رفتار پوششی خانمها را چگونه باید تدارک دید ؟
عده ای از خانمها به خصوص در جوامع غربی اعتقاد دارند که " بدن آنها به خودشان تعلق دارد " که امری درست است . اما " نمایش بدن آنها تنها به خود ایشان مرتبت نیست " میزان این نمایش " در جامعه نیز تاثیر می گذارد "
در هر زمینه ای جوامع انسانها از الگوی منحنی نرمال تبعیت مینمایند . در مورد توجه " نرها " به " ماده ها " در شهرها نیز همینطور است . یک میانگینی وجود دارد ( که دقیقا هیچ تعدادی روی آن نیستند ) و بقیه افراد بالاتر یا پائین تر هستند . بیشترین افراد در نزدیکی آن حد میانگین هستند . اما افرادی وجود دارند که از آن حد نرمال خیلی فاصله دارند .
معمولا جوامع بین آزادی فردی و پذیرش ناهنجاری یک خطی را میپذیرند . پوشش خیلی زیاد ، میزان تحریک افراد ناهنجار را کم میکند و از جرم و جنایت میکاهد . از طرفی پوشش کم تر بر جرم و جنایت اضافه میکند . میزان تعادل جوامع روی پذیرش میزانی از محدودیت و پذیرش جرم همراه آن میزان میباشد .
گر چه قانون میتواند خیلی سختگیر و یا با احمال به قضایا نگاه کند ، در اینجا قانون وقتی میتواند وارد ماجرا شود که " جرم " اتفاق افتاده باشد . در حالی که اصل جلوگیری از وقوع جرم است .
این امر نه تنها در پوشش که در " آرایش " نیز مصداق دارد . همچنین سایر تصمیمهای شخصی که روی جامعه تاثیر میگذارد .

انسانهای اجتماعی باید در رفتار خود توجه به دیگران داشته باشند . هر چه تحدید و آسیب آنها بر اجتماع کمتر باشد ، نشانه " تمدن " رفتاری ایشان میباشد . افراد جامعه را باید آموزش داد که رفتار " متمدن " از خود بروز دهند .

هیچ نظری موجود نیست: