۱۳۹۵-۰۱-۰۷

سوخت برای گرم کردن خانه ها و پخت و پز


حدود یک میلیارد خانه در جهان وجود دارد که برای گرمایش و پخت و پز عمدتا از سوختهای فسیلی استفاده میکنند . آیا این راه بهینه زندگی است . اگر بتوان درصدی از سوختهای فسیلی مصرفی منازل را کاهش داد سهم بزرگی در کاهش گازهای گلخانه ای عملی خواهد شد . امروزه محققین از تجهیزات الکترونیکی برای کنترل مصرف و مصرف بهینه سوختهای فسیلی استفاده میکنند . اما آیا نمیتوان نوع سوخت را تغییر داد ؟
بخش بزرگی از جمعیت جهان در منطقه آفتاب گیر جهان زندگی میکنند . استفاده از نیروی گرمائی خورشیدی برای این جمعیت میتواند جایگزین اقتصادی و بهینه ای به جای سوختهای فسیلی مصرفی باشد .
نظر به این که انرژی خورشیدی در بعضی ساعات ممکن است به قدر نیاز در دسترس نباشد ، میتوان از انرژی الکتریسیته به عنوان پشتیبان انرژی خورشیدی در منازل استفاده کرد .
در این راستا باید سیاستهای مصرف انرژی در کشورها تغییر نماید و دستورالعملهای طراحی ساختمان مورد بازبینی قرار گیرد .
نه تنها نمای ساختمان ، بلکه تمام پشت بام ها نیز قابل پوشانیده شدن با جاذب های انرژی خورشیدی است . با این کار هزینه عایقکاری دیواره ها و پشت بام کاهش یافته و تا حدودی جبران هزینه اضافه شده گرمایش و سرمایش ساختمان خواهد بود .
در بسیاری جاها نیز از گردآورنده های مقعر برای پخت و پز ( با پشتیبانی الکتریسیته ) میتوان استفاده نمود . برای مواقعی که برای پخت و پز از این سیستم استفاده نشود میتوان آب جوش مصرفی خانوار را تهیه و نگهداری نمود .
امروزه تجهیزات سرمایش و گرمایش خورشیدی با قیمتی کمی گرانتر از سیستمهای مصرفی سوختهای فسیلی در دسترس هستند . کافی است با قوانین از این صنایع حمایت نمائیم و سوختهای فسیلی را برای مصارف نسبتا پاک تر در نیروگاه ها اختصاص دهیم . ( با سوختن متمرکز سوختهای فسیلی میتوان گازهای گلخانه ای را مجزا و دوباره در میادین ( نفتی و غیر نفتی ) زیر زمینی تزریق نمود .

از سوی دیگر امکان استفاده از بیوگاز ناشی از فاضلاب همه منازل وجود دارد . حجم گاز و فاضلاب و موارد گردآوری و مصرف آن جزو مواردی است که باید بررسی گردد و امکان اقتصادی بودن آن و تعداد سکنه مجتمعها باید بررسی گردد .

هیچ نظری موجود نیست: