۱۳۹۵-۰۱-۱۲

یک مسیر جدید برای کانال قابل کشتیرانی بین خلیج فارس و دریای کاسپین


از طرحهای فانتزی بگذریم . برای هر کانالی باید آب به میزان زیاد در دسترس باشد . در منطقه از شمال ما " سفید رود را داریم که تا منطقه رشت بدون مشکل ( سابقا ) قابل کشتیرانی بود و با اقداماتی میتوان مسیر کشتیرانی آنرا باز نمود . از طرفی این رودخانه تا " کوه چهل چشمه " کردستان ادامه دارد . در منطقه همان کوه ما دریاچه " سد زرینه رود " را داریم . و پس از طی کردن منطقه کوهستانی به " سد دوکان " در عراق میرسیم .
در عراق نیز با منطقه پر آبی روبرو هستیم که مسیر مورد نظر ما " رودخانه فرات " هم اکنون از خلیج فارس تا نزدیکی بغداد قابل کشتیرانی است و برای بقیه آن باید تدابیری اندیشیده شود .
هدف از این سطور ارائه طرح کامل و قابل اجرا نیست . مسیر جدید پیشنهادی شامل چندین ناحیه است که امکان ایجاد کانالهای کشتیرانی در آنها وجود دارد . هر منطقه مشکلات خاص خود را دارد که با مسیرهایی که تا کنون مسیر آبی احداث شده متفاوت است . برای همه مشکلات راه حل مهندسی وجود دارد . اما سوال این است که آیا این کار اقتصادی است ؟
مزایا و مضار این طرح میتواند بررسی و مورد نقد متخصصین قرار گیرد . امروز دریای کاسپین به دریای سیاه با کانال آبی " رود دن " متصل است . ممکن است علاوه بر مزایای اقتصادی برای وجود این  کانال ، پارامترهای ژئوپولوتیکی نیز مهم باشد که در این صورت باید نگاه همه جانبه به مسئله داشت .

هر کاری امکان پذیر است ، اما آیا این کارها اقتصادی است ؟

هیچ نظری موجود نیست: