۱۳۹۴-۱۲-۱۳

منابع مالی ترکیه از کجا تامین میشود ؟

ترکیه جزو کشورهای گروه 20 است و درآمد بالائی دارد . بخش بزرگی از این درآمد ناشی از توریست و بخش بزرگ دیگری از سرمایه گذاری خارجی تامین شده است .
اما در این ایام که با کردها در حال جنگ است و به نیروهای ضد دولت سوریه کمک میکند و به دلیل ناامنی میزان توریستهای ترکیه نیز کاهش محسوسی یافته و از طرف دیگر چند سالی است که سرمایه گذاران جهانی نسبت به خارج کردن سرمایه های خود از کشورهای پر خطر ادامه داده اند . این سرمایه دلاری که باعث شده ترکیه دچار کسری بودجه نشود از کجا می آید ؟
این در حالی است که کشوری مثل عربستان دچار کسری بودجه وحشتناک شده است .
بعید است فروش نفت داعش به ترکیه بتواند جبران کسری توریستهای روس را بکند ، در حالی که علاوه بر روسها ، سایر اروپائیها نیز به دلیل خطر به ترکیه نمیروند . ( درآمد های این چنینی به دولت نمیرسد . معمولا توسط واسطه ها جذب می گردد )
کسری بودجه ترکیه باید خیلی بیشتر از این باشد . در حالی این اتفاق می افتد که هزینه نظامی ترکیه افزایش یافته است . اگر سلاحهای مصرفی را از غربیها بگیرد ، حداقل نیازمند تامین حقوق فوق العاده نیروهای خودی در جنگ با کردها و همچنین کمک به تروریستهای سوری است .
نظر به این که هیچ خبری مبنی بر کسری بودجه ترکیه در رسانه ها نمی بینیم مشخص است که از جائی این کسری جبران میگردد . همچنین تنها کمک کننده به ترکیه غرب است . این کمک میتوانداز طریق " قطر " و یا " عربستان " صورت پذیرد که خود آنها با کاهش درآمد مواجه بوده اند .

هیچ نظری موجود نیست: