۱۳۹۵-۰۱-۰۳

سرمایه گذاری خارجی


سرمایه گذار خارجی از صد درصد تا یک درصد ممکن است بخواهد سرمایه گذاری نماید . راه کار سود برای طرفین چه خواهد بود ؟ آیا اگر خارجیها را نیز مانند ایرانیها بدانیم درست است ؟ باید عمیق در مسئله توجه نمود .
واقعیت قضیه این است که " سرمایه گذار خارجی " میخواهد بتواند هر وقت خواست سرمایه خود را خارج نماید . همچنین ضمانت میخواهد تا به واسطه های نادرست ، سرمایه او توسط افراد فاسد تحدید نگردد . همچنین انتظار سود معقول نیز دارد و باید بتواند این سود را هر وقت میل داشت خارج نماید .
از طرفی مشکل هر کشوری این است که تا زمانی که ورود سرمایه رخ میدهد مشکلی نیست . اما به محض هر گونه مشکلی ، " همه سرمایه گذاران خارجی " و بعضی از " سرمایه گذاران داخلی " اقدام به خروج سرمایه های خود میکنند و در شرایط بحرانی تامین میزان زیادی از ارز که برابر جمع همه سرمایه گذاریها باشد ، مشکل و گاه غیرممکن خواهد بود . چاره چیست ؟
یکی از راه کارها این است که فرقی بین سرمایه گذار داخلی و خارجی نگذاریم . اما برای خروج ارز قوانینی را در نظر بگیریم . این کار در شرایط ثبات به نفع خارجیها است و در شرایط بحران نیز خروج کل سرمایه را با محدودیتهائی مواجه میکند .
از سوی دیگر در شرایط بحران کشور خواستار ثبات و استقامت سرمایه داران است . کاری که اگر راه فرار داشته باشند ، به سرعت به سایه اطمینان فرار خواهند نمود . ( فرقی ببین سرمایه گذاران داخلی و خارجی نیست . همه همین کار را خواهند نمود )
با ایجاد محدودیت هر شخص میتوان تا حدود زیادی این اطمینان را برای طرفین قائل شد . اولا باید ارز شناور باشد تا اقدامات خروج سرمایه روی خود افرادی که به این کار اقدام میکنند تاثیر بگذارد . از طرفی آنها باید به تدریج سرمایه خود را خارج کنند . ( برای مثال 5 سال و هر سال 20% کل سرمایه خود را خارج نمایند و از طرفی آن 20% را نیز در 12 قسمت – هر ماه یک مقدار تا آنچه خروج سرمایه با مانده سرمایه کشور میکند ، خود آنها نیز تاثیرش را دریافت نمایند – دشمنان نتوانند از این طریق دشمنی کنند )
همه افراد نیز باید بتوانند سودهای خود را در بورس عرضه نمایند و یا سهام شرکتهای خود را در بورس به پول تبدیل کنند . قیمت روز بورس ، قیمت دارائی همه را تعیین خواهد کرد .
باید انواع بورس برای شرکتها داشته باشیم . شرکتهای کوچک و بزرگ – با سود تضمینی و غیر تضمینی و غیره .
این کار باعث میشود که
هر کس سرمایه بخواهد بتواند به بورس مراجعه نماید .
هر کس بخواهد به نقدینگی دست یابد میتواند سهامهای خود را بفروش برساند .
برای خروج از بورس نیز مشابه مثال بالا باید محدودیت 5 ساله در نظر گرفت . و این علاوه بر کسانی است که بصورت مستمر هزینه های بیمه تامین اجتماعی خود را در بورس باید سرمایه گذاری نمایند و اصل آنرا از بورس نمیتوانند خارج نمایند . این کار باعث رشد دائمی بورس و شرکتها خواهد گردید . سهامها قابل تبدیل خواهند بود و به وارث قابل انتقال میگردد . اما اصل آن از بورس خارج نمیشود .
این کار پس از مدتی همه را تا حدود زیادی از نظر مادی مستقل خواهد نمود . لذا افراد فعالیت اجباری نخواهند داشت و در آنچه علاقه دارند فعالیت با راندمان بالا خواهند نمود .

روشهای دیگر را نیز میتوان بررسی و مزایا و منافع روشها را سنجید تا بهترین روشها از دل تحقیقات بیرون آید .

هیچ نظری موجود نیست: