۱۳۹۴-۱۲-۲۲

امکان رشد و جابجائی جمعیت جهان از منظری دیگر


میبینیم که در نقاطی از جهان تراکم جمعیت وجود آمده و در نقاط دیگری گنجایش پذیرش این جمعیت وجود دارد . طبیعی است که دیر یا زود این جابجائی رخ دهد .

ما در " چین " و " هندوستان " و آسیای جنوب شرقی " شاهد رشد جمعیت هستیم . نزدیکترین مکان برای جابجائی جمعیت در این مناطق در ابتدا کشور " استرالیا " است و از سوی دیگر منطقه " تبت " و " سیبری در شمال چین " میباشد .

در این سوی جهان نیز " لاتین تباران " در حال رشد جمعیت هستند و " ایالات متحده " و " کانادا " گنجایش پذیرش این جمعیت را دارند .

افزایش جمعیت جنوب اروپا نیز یک نیروی دائمی مهاجرت به سمت اروپا را شکل داده که ادامه خواهد یافت . ایجاد یک " لیبی بزرگ " میتواند مهاجران آفریقائی را در شمال این قاره زمینگیر نماید .

طبیعی است که دیر یا زود این جابجائی جمعیت اتفاق بیفتد . با این جابجائی ها اقتصاد همه طرفهای درگیر رشد خواهد نمود . البته برای کسانی که مهاجر پذیر هستند مشکلات هویتی پیش خواهد آمد .

همچنین مشکل مهاجرت هندیها به تبت ، امکان درگیری نظامی را فراهم می آورد . از سوی دیگر بین چین و سیبری نیز امکان درگیری نظامی موجود است . ( گر چه ابتدا ظرفیت دشتهای مغولستان باید تکمیل گردد اما حرکت به سمت شمال اگر شکل بگیرد ، گسترده و همه جانبه خواهد بود )

با این زاویه دید که به جهان نگاه کنیم خطرها و فرصتهای زیادی قابل مشاهده است که میتواند برای کشورهای جهان تنشها و یا برعکس آرامش را به ارمغان بیاورد .

هیچ نظری موجود نیست: