۱۳۹۴-۱۲-۲۴

ساخت نور اقتصادی


 همه انواع تولید نور راندمان مفید کمی دارند . بشر برای روشنائی به روشهای گوناگون مبادت ورزیده است ، اما همه این روشها  راندمان ناچیزی دارند . اگر بتوان همان میزان که برای نور لازم است انرژی مصرف کنیم ، میزان انرژی مصروف شده برای روشنائی تا حدود زیادی کاهش خواهد یافت . این به معنی داشتن ظرفیت بسیار بزرگی از انرژی آزاد شده است . مانند این است که چندین نیروگاه جدید ساخته شده باشد .
نور از برانگیخته شدن الکترون آخرین لایه اتمها و بازگشت آنها به جای خود پدید می آید ( در بازگشت الکترون یک فوتون آزاد میگردد ) بسته به میزان انرژی فوتون ، رنگ نور تفاوت میکند . در همه روشها بیشتر این فوتونها در بخش مفید نور مرئی قرار ندارند.
اقتصادی ترین روشها تولید نور در " ال ای دی " است . این قطعات الکترونیکی نیز بخش بزرگی از انرژی دریافتی را به گرما تبدیل میکنند .
جا دارد محققین برای یافتن اقتصادی ترین روش تولید نور بررسی نموده و کارائی انرژیهای مصرفی را بالا ببرند. شاید تولید نور در موجودات زنده روش بهتری باشد .( بيو لومينسانس یا شب تابی موجودات زنده)
به صورت خلاصه مي‌توان گفت كه روش توليد نور در سوسك‌هاي درخشنده ( به عنوان پر نور ترین موجودات زنده ) به اين شكل است كه با ترشح آنزيم لوسيفراز ماده لوسيفرين در حضور اكسيژن پس از اكسيداسيون توليد نور مي‌كند.

یافتن عنصرهائی که بتواند فوتون با انرژی مطلوب آزاد کند سخت نیست . سپس انواع روشهای شیمیائی و الکتریکی برانگیختن این عناصر را میتوان بررسی نمود . محققین میتواند روشهای جدید تولید نور را یافته و محصولات جدید را برای تولید روشنائی به بازار عرضه نمایند .

هیچ نظری موجود نیست: