۱۳۹۴-۱۲-۱۵

ساختن پیروزی یا خریدن پیروزی


دو تیم داخلی با هم مسابقه ای را شروع کردند . یکی با مربی و بازیکنان وطنی و دیگری با مربی و کمک مربیان خارجی بعلاوه چند بازیکن خارجی .
اگر تیم وطنی ببرند چه نتیجه میتوان گرفت ؟ میگوئیم آنها تلاش کردند و پیروزی را ساختند . ساختن این پیروزی ارزشمند است .هر چه این پیروزی با بازیکنان معمولی تری انجام شده باشد ( بازیکنان ارزانتر) تلاش آنها بیشتر بوده و " ارزش " پیروزی آنها " بالاتر "است .
اما اگر تیم دیگر پیروز گردد چه میگوئیم ؟ آنها پیروزی را خریدند . اگر شکست هم بخورند ، پول را هدر دادند . آنها با همان میزان پول خرید بهتری میتوانستند انجام دهند و مربیان بهتری را میتوانستند بخرند و ...
در واقع گروه اول " فکر " کردند و با " تلاش " پیروزی ( پول ) ساختند .
اما گروه دوم با پول " خرید " کردند و بدون فکر و با امید به تلاش " مزدوران " ( افراد خریداری شده ) منتظر پیروزی نشستند . ارزش کار آنها در حد داشتن پول است .پول را از ایشان بگیری هیچ هستند . " هیچ "
اما گروه اول " تلاش " و " فکر " دارند . اگر موقعیت و پول را از ایشان بگیری ، موقعیت جدیدی خواهند ساخت و در جای دیگری کار مهمی انجام خواهند داد . " این افراد برای کشور با ارزش هستند " . به داشته های کشور اضافه میکنند . اما آن گروه دوم از ارزشهای کشور کم میکند ، عادت به تنبلی و کم فکری را توسعه میدهد .

برای داشتن دانش به روز ، گروه اول پرسنل خود را به کلاسهای خارجی میفرستند . اما گروه دوم مدیران به سفر تفریحی خارج رفته و قرارداد میبندند و معمولا با پول دیگران این کار را انجام میدهند ( از جیب خرج نمیکنند ) . لذا این گروه کار نکنند برای کشور بهتر است . بالاخره بقیه یک کاری میکنند .هر کاری بهتر از خراب کاری و بی هویتی است .

هیچ نظری موجود نیست: