۱۳۹۴-۱۲-۲۸

ارزان سازی سدها


میدانیم که ساختن سدها منافعی دارد اما به دلیل گران بودن برای بسیاری از نقاط ، صرفه اقتصادی برای ساخت سد وجود ندارد . اگر ساختن سدها ارزانتر تمام میشد ، میتوانستیم برای مصارف خاص و جاهائی که امروز اقتصادی نیست ، از آن استفاده کنیم .
اما یکی از علل گران بودن سدها حجم بزرگ آن است . اگر میشد حجم سدها را کم نمود ، سرعت ساخت و هزینه آن خیلی کمتر تمام میشد .
برای سازه های مشابه سدها دو نوع رویکرد داریم . اول ( آنچه در سدها شاهد آن هستیم ) رویکرد وزنی است . بخشی از وزن آب پشت سدها روی پی سد قرار میگیرد و وزن کل سد شامل بخشی از آب پشت آن نیز میگردد .
مدل دوم " رویکرد کششی " است . در انواع مخازن آب فلزی از این مدل استفاده میگردد . در واقع فشار یکنواخت آب به دیواره ها باعث ساختار ایستای آن میگردد .
آنچه سدها را به مدل وزنی متمایل نموده ، استفاده از ارزانی نسبی " بتن ( و یا در سد خاکی ، سنگ و خاک محلی ) به فولاد بوده است . امروزه امکان ساخت بتونهای با قابلیت کششی بالا وجود دارد . در واقع میتوان سدها را چند لایه ساخت ( در برش عمودی ) یا کل دیواره سد بتنی را با یک ساختار بتن قوی ( با مشخصات کششی و فشاری بالا ) طراحی نمود .
ارزانترین مدلهای ممکنه چگونه خواهند بود ؟
برای سد دو دیواره در نظر بگیریم و درون آن آب  بریزیم . این ساختار شبیه مخازن فولادی شامل نیروی کششی در دیواره سد میگردد . نظر به این که پشت سد آب جمع خواهد شد ، دیواره سمت مخزن سد نیزغیر ضروری خواهد شد . بنابراین دیواره سد بصورت یک پوسته نازک بیرونی خواهد بود .
در واقع یک پوسته از الیاف کششی مناسب ( از پارچه های تقویت شده تا ورق فولاد و غیره ) میتواند باشد .
این سدها باید با روشهای مناسب به دیواره متصل گردند . میتوان مانند پلهای معلق ، محلهائی در میانه های این دیواره را با کابلهای کششی به دیواره متصل نمود ( همانند آنچه در پلهای معلق شاهد آن هستیم )

این سیستم ارزان میتواند در دره های کوچک در مناطق خشک( جهت ذخیره آب باران های فصلی برای استفاده حیات وحش و غیره) یا دره های مرتفع در منطقه های بارانی ( برای تامین الکتریسیته دائمی ، ارزان و پاک ) بکار رود . کاربردهای این مدل سد میتواند خیلی زیاد باشد . از این مدل تکنولوژی میتوان در موارد دیگری نیز استفاده نمود . 

هیچ نظری موجود نیست: