۱۳۹۴-۱۲-۲۳

مزیت ایران برای سرمایه گذار خارجی در چیست ؟


نیروی انسانی متخصص ؟ البته خیلی مهم است . اما در سایر نقاط جهان نیز نیروی متخصص وجود دارد . البته شرکتهای خارجی " چند صد هزار " نیروی متخصص نمیخواهند . آنها چند ده نفر یا حداکثر چند صد نفر برایشان کافی است .
منابع معدنی ؟ البته که منابع معدنی مهم است . اما در سایر نقاط جهان نیز منابع معدنی وجود دارد . آن مناطق به بازار مصرف نزدیکتر و کشورهایشان در " داد و ستد " بهتری با جهان هستند .
شفافیت اقتصادی ؟ این امر نیز خیلی مهم است . اما متاسفانه ه قدری در این امر ضعیف هستیم که سرمایه گذار خارجی برای آوردن سرمایه به کشور ما احساس خطر نیز خواهد کرد .
انرژی ارزان ؟ شاید تا زمانی خیلی مهم بود . اما برای سالهای پیش رو در همه جهان انرژی ارزان وجود خواهد داشت .
بازار کشورهای همسایه ؟ البته بازار همسایه ها نیز مهم است . اما اگر همان سرمایه گذاری در کشورهای همسایه اتفاق بیفتد ، همین مزیت را خواهد داشت و امنیت سرمایه و سهولت شرایط کسب و کار نیز بیشتر از کشور ما است .
تنها مزیتی که ما داریم این است که در جایگاه حساسی از جهان قرار داریم . از نظر ژئوپولوتیک جایگاه ما در جهان یگانه است . " ما در وسط جهان قرار داریم "
این امر به عنوان چهار راه مبادلات و مسافرتها در جهان از اهمیت زیادی برخوردار است . لذا جهان نیز آرامش را برای ما میخواهد . زمینه های مرتبط با امنیت این چهار راه نقطه قوت ما است .

در کنار این مزیت و تقویت آن میتوان از سایر مزایای خود استفاده نمود تا مردم کشورمان در آسایش و رفاه زندگی نمایند .

هیچ نظری موجود نیست: