۱۳۹۴-۱۲-۲۰

قانون ازدواج و " لتسکنو "


میدانیم که ازدواج یک قرار داد است . دو طرف مطابق شرایطی با هم قرداد میبندند که مدت زمانی مشخص ( مثلا تا آخر عمر ) مطابق شرایطی با هم زندگی کنند . اما هدف از این زندگی مشترک مطابق آیه صریح قرآن " لتسکنو " است . تا دو طرف در کنار هم " آسایش " داشته باشند .
هر موردی که ضد این هدف باشد غلط به نظر میرسد . ضمنا برای ازدواجهای تا آخر عمر ، هر چیزی که برای بعد از ازدواج تدارک دیده شود غلط به نظر میرسد ( دو طرف تا آخر عمر قرار گذاشته اند ! )
لذا بر اساس آزادی طرفین ، معقول است که دو طرف  هر چه دارند در این شراکت سهیم کنند . ( گر چه میتوانند در سالهای بعد از شروع ازدواج این آورده را تعهد کنند . مثلا آنچه دارند را بعد از پنج سال از شروع زندگی وارد زندگی میکنند . این برای اطمینان از نوع زندگی مشترک است ) از سوی دیگر تعیین مدیر زندگی عموما و خصوصا ( در مورد خاص مثل محل اسکان ) قابل توافق است .
مورد دیگر مقوله مهریه است . مهریه آن هدیه اول ازدواج مرد به زن است . بعد از ازدواج مرد " مدیر " زندگی است . اما امکان جدا کردن بخشی از دارائی خانوادگی را ندارد تا با آن بتواند مهریه را بپردازد . پس قانون در این خصوص غلط است . تعهد بعد از ازدواج نیز برای ازدواجهای " مادام العمر " غلط است .
حفظ داشتن دارائی مجزای هر یک از طرفین نیز مخل شراکت طرفین در زندگی است . ولی به صورت خاصی میتواند برقرار باشد . اگر زنی از طرف پدر مثلا موقوفه ای را اداره نماید ( و آنر نباید در زندگی دخالت دهد ) بعد از ازدواج میتواند آنرا به دیگری بسپارد و پیگیر صحت آن باشد . اما این امر نیز با قید شرایط ازدواج باید باشد . گر چه در ایجاد شراکت زندگی دلیل خارج کردن این کنترل از مدیریت " مدیر زندگی " باید روشن باشد و آن نیز غیر " لتسکنو " است . ( دو طرف میتوانند مسئولیت را از خود دور کنند ) و سایر موارد قانونی که خوب است با این آیه قرآنی مورد توجه قرار گیرد .
بسیاری از قوانین عرفی مشهور نیز با این قانون روح خاصی پیدا میکنند . مثلا امکان دریافت دستمزد برای شیر دادن فرزند که به مادر داده شده ، این حق را به مادر نمیدهد که از شیر دادن خود داری نماید ( اگر مزد به او داده نشد و یا میل نداشت ) شیر خوردن از مادر حق کودک است که مادر اگر بتواند شیر بدهد نمیتواند این حق کودک را سلب نماید .

و بسیاری موارد جزئی و کلی از شروع توجه دو نفر برای ازدواج با هم تا شروع زندگی و ادامه آن را دربر میتوند بگیرد .

هیچ نظری موجود نیست: