۱۳۹۴-۱۲-۱۳

زمان اتحاد " ایران – افغانستان – پاکستان " نزدیک است


در روزهای گذشته " نشست چهار جانبه " برگزار شد . چشم امید دولتمردان افغانستان به ا ین نشست بود . در نشست چهار جانبه ، جای طرف طالبان خالی بود . آنها طبق معمول از طالبان درخواست کردند که " لطفا پای میز مذاکره بیایند "
در حالی این اتفاق افتاده که همه طرفهای درگیر در افغانستان میدانند که " طالبان یک تشکیلات نیست "  . بنابراین امکان این که با آنها بتوان مذاکره کرد ، وجود ندارد .
باید به روش خود ایشان " یک نفر واجد شرایط " فرمان توقف درگیری بدهد و پیگیر آن گردد .
با گرم شدن هوا ، روز به روز درگیری با طالبان شدت بیشتری خواهد یافت .آنچه در یک سال گذشته شاهد آن بودیم این است که طالبان به دنبال تصاحب " زمین " است . با استقرار و داشتن زمین ، آنها اقدامات مهمتری انجام خواهند داد . تا کنون تصور بر این بود که هدف طالبان از " تصرف زمین " این است که در مذاکرات دست پیش داشته باشند . اما آنها نمیتوانند جنگ خویش را متوقف کنند . چرا که سربازان خط مقدم جنگ طالبان ، سخن فرماندهان را گوش نمیکنند . آنها فقط در پی جنگ و پیروزی حداکثری هستند . این امر باعث یک جنگ بی اتمام در افغانستان خواهد شد .
این در حالی است که هم اینک دولت افغانستان با مشکلات زیادی درگیر است و ادامه یک جنگ فرسایشی میتواند " دولت نیم بند " فعلی را نیز به زانو درآورد . این همان چیزی است که مطلوب طالبان خواهد شد .
تنها راه توقف جنگ و خونریزی ، فرمان یک فرد موجه است . مشکلات عظیم تاریخی موجود در افغانستان و پاکستان و ایران ، با این اتحاد و یکپارچگی ، خود به خود تا حدود زیادی از بین خواهد رفت .
مشکل بلوچها یکباره حل خواهد شد . ( آنها وسط یک کشور قرار خواهند گرفت ) طالبان با هدف ساخت یک حکومت اسلامی ( در محدوده افغانستان ) با حکومت اسلامی بزرگتری مواجه میشوند که با متغیرهای آنها قابل سنجش نیست . مزایای دیگر این کار را به بررسی کارشناسان وامیگذاریم .

شکست دولت افغانستان از طالبان هم ارز " شکست ناتو " و معادل " شکست شوروی " در افغانستان خواهد بود .  تمام تصمیم گیران لازم است که زمان را از دست نداده و از ادامه جنگ در افغانستان جلوگیری نمایند .

هیچ نظری موجود نیست: