۱۳۹۴-۱۲-۲۹

توجه به معنی " حرمت غنا"


در حرمت غنا سخن زیاد گفته شده است . طبیعی است که انچه انسان را از یاد خدا غافل نماید به مناسبت " سکاری" ذهن را مشغول نماید " حرام " است .
از سوی دیگر این " غنا " در هر سخن و متنی مصداق دارد . هر مورد برای افراد مختلف حکم مختلفی دارد . یک " آوائی " برای کسی " غنا " محسوب میگردد ، چون او را از حال توجه به خداوند دور میکند . همان " آوا " میتواند شخص دیگری را به یاد خداوند انداخته و حال بندگی را ازدیاد بخشد .
نمونه عجیب آن را در بعضی افراد شاهد هستیم . شبکه های مختلف تلوزیون در زمان اذان همگی " اذان " پخش میکنند . هریک با صدای یکی از موذنین معروف . گروهی هستند که زمان پخش اذان ، مشغول شنیدن و توجه به ذکر خداوند نیستند . آنها از یک کانال به دیگری رفته تا صدای موذنین بهتر را پیدا کنند .
در واقع آنها " اذان " را نمیشنوند . به دنبال " صدای خوش " هستند . اگر این افراد به " اذان " توجه میکردند ، موذن را فراموش میکردند .
نقل است هر کس آئینه بیند " کافر " است . هر کس تصویر درون آئینه را با آئینه ببیند " مشرک " است .  و هر کس تصویر را ببیند موحد است .
به عبارتی هر کس توجه به ذات حق داشته باشد موحد است . هر کس به اسم و ذات توجه نماید مشرک است و هر کس به اسم توجه نماید کافر است .
این امر را در قالب های مختلف میتوان بیان نمود . ولی منظور یکی است و آن توجه به اصل است و جائی که " وجه الله  " حاضر میشود ، نپرداختن به غیر آن . ( در اینجا وجهه الهی " اذان " است )

این مورد را در تلاوت قرآن نیز مشاهده میکنیم . زمان پخش آیات الهی گروهی در شبکه های مختلف به دنبال نوع خاصی از تلاوت و یا صدای بهتر هستند .

هیچ نظری موجود نیست: