۱۳۹۴-۰۹-۲۶

چه کسی قابلیت ایجاد امپراتوری اسلامی جنوبی را خواهد داشت ؟

کشور ایران میتواند مرکز تشکیل امپراتوری اسلامی شمالی گردد . این که در این راه با چه مشکلاتی دست به گریبان خواهد بود ، موضوع این نوشتار نیست .

اما کشورهای جنوبی نیز نیاز به تشکیل یک اتحاد و تمرکز دارند . یک امپراتوری اسلامی جنوبی .

اروپا برای کشورهای شمال آفریقا نیازمند یک ثبات – امنیت و پیشرفت اقتصادی است . این امر توسط تعداد زیاد کشورهای کوچک و با ایدئولوژیهای متفاوت مذهبی برقرار نمیشود . یک پارچگی باید بین این کشورها رخ دهد تا تنوع فرهنگی بصورت یک امر طبیعی پذیرفته شود و تفاوتها مشکل امنیتی ایجاد نکنند . کشورهای شمال آفریقا تا تمام سرزمینهای دارای اکثریت مسلمان میتوانند محدوده این امپراتوری باشند .

بصورت  سنتی عربستان سعودی میتوانست این مرکزیت را شکل دهد . متاسفانه با رویکردهای سالهای اخیر این کشور در پرورش طالبان و القاعده و داعش و دیگر گروه های تروریستی و فتواهای غیر انسانی سیاری از علمای آن کشور ، این امر قابل اجرا نیست . در واقع عربستان بالقوه توان تشکیل این اتحاد را ندارد .

در سالهای گذشته کشورهای عرب زبان نزدیک ایران ، به دلیل داشتن منابع نفتی مورد توجه بوده اند . در آینده نقش نفت در انرژی جهانی کاهش خواهد یافت و از طرفی با ایجاد اعتماد و رفع تنشهای ایران با غرب ، باعث میگردد که اهمیت و امکانات ( درآمدی ) این کشورها کاهش یابد . در واقع این کشورها در آینده آن اهمیتی که در سالهای گذشته داشته اند ، نخواهند داشت و کاهش درآمدهای این کشورها ( به همراه تغییرات اقلیمی ) باعث سیل مهاجرت گروه بزرگی از آنان به غرب خواهد شد . مگر امکان اتحاد و ایجاد ثبات اقتصادی و امنیتی مشترک بین آنها فراهم آید .

در واقع بخشی از سرزمین کشورهای عرب زبان میتواند جزو آن امپراتوری اسلامی جنوبی باشد . آینده حدود این تقسیم بندی را مشخص خواهد کرد .

امنیت و ثبات خاورمیانه و شمال آفریقا ، تامین کننده امنیت اروپا خواهد بود . بنابراین قابل پیش بینی است که غرب نیز این امر را دریافته و از این کار حمایت میکنند .

اما چه مرکزیتی برای این امر میتوان پیدا کرد .افراد لائیک شمال غرب آفریقا یا خاور میانه نمیتوانند این هدف را تامین کنند . در سایر منطقه نیز یک چنین تفکر و مرکزیتی متصور نیست . تنها جائی که مانند یک جزیره در این سرزمینهای وسیع خود نمائی میکند ، الازهر است .

گر چه به نظر نمیرسد که امروز یک چنین توانی در آن دانشگاه موجود باشد ، اما میتواند توسط ذی نفعان این مرکزیت و فردی که بتواند این امر را رهبری کند ، در آنجا ایجاد گردد .

نظر به این که این امر زمان بر است ، خوب است ذی نفعان برای این کار اقدام نمایند . در واقع تصمیم برای ایجاد این امپراتوری توسط ذی نفعان در آینده صورت خواهد گرفت ، اما داشتن امکان وجود آن امتیاز بزرگی است که فرصت آن را نباید از دست داد . 

هیچ نظری موجود نیست: