۱۳۹۴-۱۰-۰۶

راه کار برای صدور خاک مورد نیاز کشورهای حاشیه خلیج فارس

میدانیم که صدور خاک کشاورزی از ایران ممنوع است . از طرفی کشورهای حاشیه خلیج فارس به خصوص قطر نیازمند این خاک هستند . راه کار این است که خاک مورد نیاز آنها را از خارج از بخش خشکی به آنها صادر کنیم .

ما همواره در حال لایروبی بنادر کشور هستیم و بنادر نزدیک به رودخانه ها مملو از رسوبات آلی هستند . بندر امام یکی از این حوزه ها است . میتوان خروجی لایروبی این بندر را به قطر صادر نمود . برای رفع نیاز صادراتی از آبهای نزدیک بندر نیز میتوان عملیات لایروبی را انجام داد .

همچنین عمق مردابهای ایران نیز در حال کاهش است . از مرداب انزلی در شمال تا مرداب شادگان در جنوب . از لایروبی این مردابها نیز برای همین هدف استفاده نمود .

این کار باید  با توجه به ملاحظات زیست محیطی انجام گیرد و هدف بهبود شرایط زیست محیطی مردابها باشد . با توجه به گستردگی این مردابها ، خاک کافی برای صادرات موجود است . اما نباید در هر نقطه بیش از میزان مجاز خاکبرداری انجام گیرد .بدیهی است که اگر این کار به بخش خصوصی بدون نظارت کافی صورت گیرد ، یک فاجعه زیست محیطی دیگر رخ خواهد داد . باید از ناظران خارجی ( مثل آنها که تائید کننده نوع کالا در بنادر خارجی هستند ) برای این کار استفاده نمود تا مطوئن باشیم این شرکتها به هیچ میزان رشوه ای ، راضی به تائید خطا نخواهند بود . این شرکتها به واسطه سود بالای ناشی از اطمینان و انجام کار درست ، سود کوتاه مدت رشوه را هرگز نخواهند پذیرفت . البته نظارت داخلی دولتی معمول نیز باید جریان داشته باشد .

بسته به میزان آنها و توان لایروبی در ایران ، میتوان از این راه درآمد ارزی مناسبی نیز کسب نمود . 

هیچ نظری موجود نیست: