۱۳۹۴-۱۰-۰۲

سیاست بلند مدت نفتی ما چه باید باشد ؟

دنیا برای سالهای طولانی با مازاد عرضه نفتی روبرو خواهد بود . از طرفی وضعیت محیط زیست جهان را به استفاده از سوختهای نسبتا پاک هدایت میکند . این یعنی " گاز طبیعی " .

بدیهی است که برنامه صادرات گاز طبیعی و اولویت دادن و اتکا به آن از اهمیت زیادی برای کشور برخوردار خواهد بود . مصرف کنندگان بزرگی مثل چین و هند و از طرف دیگر ترکیه و اروپا در اطراف ما هستند . چرا از این موهبت خدادادی استفاده نکنیم ؟

با اصلاح الگوی مصرف داخلی میتوانیم گاز بیشتری برای صادرات داشته باشیم . آمار مصرف داخلی گاز نکات جالبی را نشان میدهد . مصرف گاز ما چیزی برابر مصرف گاز اتحادیه اروپا است . این امر میرساند که چیزی در جائی اشکال دارد . اگر آن اشکال را درست کنیم ، گاز زیادی برای صادرات خواهیم داشت . ( به زودی با راه افتادن همه ظرفیت پارس جنوبی با وضع فعلی مصرف نیز حجم زیادی گاز برای صادرات خواهیم داشت )

یکی از مواردی که میتواند برای تولید گاز بیشتر مورد مصرف قرار گیرد ، نفت خام است . میتوان از نفت خام ، گاز نسبتا زیادی استحصال نمود . گر چه این کار نیاز به سرمایه گذاری روی کارخانجات تبدیل دارد ، اما این کار با قیمت پائین نفت توجیه اقتصادی خواهد داشت . در کوتاه مدت میتوان با هدایت مصرف کنندگان عمده مثل کارخانجات برق و سیمان از سوخت گاز به سوختهای مایع ( نفتی ) گاز بیشتری را برای صادرات تخصیص داد . این در حالی است که همین امروز نیز کشوری مثل ترکیه تشنه گاز ایران است و درخواست مقدار بیشتری گاز دارد که ما متاسفانه توان ارائه آنرا نداریم .

 

هیچ نظری موجود نیست: