۱۳۹۴-۰۹-۲۴

یک تعریف از تصمیمات سیاسی

محققی میگفت " تصمیم سیاسی ، نقطه تعادل منافع ذی نفعان درگیر قدرت است "

بسیاری از بازیکنان سیاست با تاثیر گذاشتن ( مستقیم و غیر مستقیم ) روی نظرذی نفعان ، مقاصد خود را دنبال میکنند . چه بسیار مبارزان آزادی و استقلالی که پس از مدتی انرژی و فعالیتهای خود را در جهت منافع مستکبران و مستعمره گران به کار برده اند .

در تاریخ دیده ایم که بیشترین نیروهایی که در هندوستان باعث پیروزی کمپانی هند شرقی گردید ، از خود هندیان بوده است . و البته در سایر مستعمرات نیز از این تجربه استفاده کرده اند .

امروز اگر کسی به واسطه مشکل قانونی منافعش آسیب ببیند ، میتواند از طریق تاثیر مستقیم و غیر مستقیم ، قوانین یک کشور را نیز تغییر دهد .

تصویب چند تبصره – درج از تاریخ فلان و بسیاری موارد دیگر میتواند باعث شود که گروهی از کنار قانون حرکت کرده و منافع ضد قانونی خود را برآورده نمایند .

( راه های زیادی برای این تاثیر گذاری " ممکن العمل " است ، اما اینجا به کلیات پرداختیم )

راه دیگر این است که ذی نفعان را زیاد کنیم ! برای مثال گروهی که ضعیف بودند ف به طریقی حمایت گردد ( توسط دیگران – دانسته یا ندانسته ) تا وارد گروه تصمیم سازان و ذی نفعان گردند .

این کار برای یک دوره عملی است ، اما در دوره های بعد ممکن است گروه تازه ، خواسته های ما را تامین نکند ، یا هماهنگی با ما در او ضعیف گردد . پس باید گروه دیگری را وارد نمود .

این ورود و خروج گروه های ذی نفع باعث میگردد ، اولا طبیعت تصمیم تغییر نماید و گروه دی نفعان ، از آنچه باید برای یک کشور مفید باشد تغییر کرده و به گروهی همایت شده و وابسطه به یکدیگر تبدیل گردد . در آن زمان آنچه این گروه تصمیم میگیرد ، ممکن است با هدف تشکیل گروه مغایر باشد .

نمونه های فاسد در یک دستگاه اداری شاهد مدعا است . آنها دنبال منافع خود هستند و گر چه با هم رقابت دارند ، اما برای تداوم حفظ موقعیت خود عملا هوای یکدیگر را دارند . هدف این گروه باعث میگردد فعالیتی انجام دهند که با اهداف اصلی سازمانشان هماهنگ نیست . آنها خواهان دریافت پول هستند و برای این کار دور زدن از ضوابط را عرضه میکنند .

به نظر نمیرسد که  یک همچین سازمانهای فاسدی از داخل امکان اصلاحات داشته باشند . لازم است مدیر ارشد ، بعد از تشخیص اشکال با توجه به کلیه جوانب نسبت به درمان ادارات فاسد اقدام نماید .

هیچ نظری موجود نیست: