۱۳۹۴-۱۰-۰۱

اقدام مناسب دیپلماتیک به محدودیت مسافرتی ایرانیان به آمریکا

در عرف بین الملل رسم است که هر عمل یکی از کشورها بر علیه کشور دیگر ، پاسخ مشابهی در همان سطح را در بر خواهد داشت .

این کار آمریکا نوعی فشار ( و البته توهین به ایرانیان سراسر جهان ) است .

در سطح دیپلماتیک ، ما عینا نمیتوانیم اقدام مشابه انجام دهیم . زیرا با کشورهای مهمی برنامه عدم روادید نداریم . اما میتوانیم آنچه که داریم یک پله شدیدتر نمائیم ! چگونه ؟

ما باید برای کسانی که در پنج سال گذشته به آمریکا رفته اند و درخواست ورود به ایران را دارند ، درخواست آنها را رد نموده و یا یک جریمه بزرگ مثلا صد هزار دلاری طلب کنیم !

بدین ترتیب اقدام مشابهی انجام خواهد گرفت . البته این امر مانع مذاکرات برای حل و فصل قضایا نخواهد بود ، اما پاسخ مناسبی در عرف دیپلماتیک برای اقدام یک کشور در مقابل دیگری خواهد شد .

البته تا حل شدن مشکل بین طرفین ، کلیه ایرانیان ساکن آمریکا امکان تردد به ایران را نخواهند داشت . و بعضی از تجار اروپائی نیز ممکن است نتوانند به ایران بیایند . با توجه به این که بیش از ایران ، این تجار اروپائی هستند که برای سهم خواهی از بازار فردای ایران علاقه مند به آمدن به ایران هستند ، این گروه نیز برای اصلاح قانون مذبور به آمریکا فشار خواهند آورد .

اصولا جامعه جهانی باید در جائی از تمدن برسد  که هیچ کشوری نتواند به دیگری فشار وارد آورد . این امور ضد تمدنی و زور گوئی آشکار از مدعیان تمدن بعید است .

این گونه موارد ، حتی اگر خود آنها متوجه نباشند ، نوع و میزان تمدن مدعائی آنها را به جهانیان نشان میدهد و باعث جذب یا دفع آنها خواهد شد . برای همیشه نمیتوان با زور حکومت کرد ( در سطح جهانی ) طبیعی است که کشورهائی که به تمدن آمریکائی ایمان ندارند ، هر جا بتوانند هر کار ضد آمریکائی خواهند کرد . و این یکی از اشتباهات بزرگ آمریکا است .

هیچ نظری موجود نیست: