۱۳۹۴-۱۱-۲۱

یک پست برای یک آشنا


یکی از آشنایان ما که آدم خوبی بود تازگیها یک پست گرفت و مدتی است مشغول کار است . این شخص تا آنجا که ما میشناختیم آدم خوبی بود ، اما در سیستمی که فساد بیداد میکند و همه فاسدند ( فساد نهاینه شده و همه داخلیها و خارجیها این را معضل بزرگ ما میدانند ) ، آیا این آشنای ما میتواند بدون این که فاسد باشد ، این پست را بدست آورده باشد ؟ ...

پس این آشنای ما نیز اینچنین بود و ما نمیدانستیم .

در واقع در یک سیستم فاسد ، هر کس ادعا کند که دیگران فاسدند ، به معنی این است که آنها سهم این شخص را نداده اند . گر چه برای مدت کوتاهی با هیاهو میتوان دیگران را مشغول داشت . اما بالاخره روزی آبها از آسیاب خواهد افتاد و " فساد همه فساد گران مشخص خواهد شد " 

ممکن است با یک دادگاه فرمایشی ، آقای مبارک ( دیکتاتور سابق مصر ) را محکوم کرد و با تحدید مشخص همسر او که وعده امنیت فرزندان را علنا مطرح کرده بود بقیه را تبرعه نمود یا احکام سبک به آنها داد اما در بلند مدت این موارد و موارد مشابه در پرده نخواهد ماند . تنها چیزی که برای خانواده مبارک میماند ، لذتی است که از این چند روزه دنیا برده اند . نه پول چندین ده میلیارد دلاری آنها برایشان کاری بیشتر از چند میلیون دلار خواهد کرد ( بیشتر از این را نمیتوانند مصرف کنند ) و نه امتیاز خاص بودن آنها مایه لذت آنها خواهد شد . همه چیز خیلی زود عادی میشود . آنها در حد لذت یک آدم معمولی زندگی میکنند ، در حالی که نه تنها به کشورشان خیانت کرده اند ( برای کسب ثروت و قدرت ، عده زیادی را از داشتن زندگی یا امکانات مادی محروم کردند ) بلکه به اعتقادات شخصی خودشان نیز خیانت ورزیده اند ( توجیه آنها این است که مجبور بوده اند .... مجبور – چاره ای نداشتند )

روزی بالاخره مشخص خواهد شد که این آشنای ما جزو احمقهائی بوده که او را در جائی گذاشته اند تا از کنارش فساد جریان داشته باشد و یا خود او هم جزو جریان فساد بوده است .

در مصر اگر مسئله خیانت پیش آید . در این صورت کارمندان " مبارک " اگر بین برچسب خیانت و فساد مالی یکی را بخواهند انتخاب کنند ، کدام را انتخاب خواهند کرد ؟

حتی اگر امروز متوجه جنبه خیانتی کار نباشند . ( البته میتوانند خود را به عنوان احمق معرفی کنند ، اگر هم باشند ، دادگاه جامعه این حماقت را نخواهد پذیرفت و برچسب خیانت را به آنها خواهند چسباند . حتی اگر دادگاه های فرمایشی افراد را تبرعه کنند )


بیچاره آشنای ما که چند صباحی است یک پست نون دار گرفته است .

هیچ نظری موجود نیست: