۱۳۹۴-۱۲-۰۳

آیا افغانستان نیز اشتباه ایران را به مرتکب خواهد شد ؟


"محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان اعلام‌ کرد که دولتش در نظر دارد تا کار ساخت ۲۱ سد آبی را در جریان سال ۲۰۱۶ میلادی آغاز کند "
امروزه برای همگان روشن شده است که احداث سد با خشک شدن سرزمینها ارتباط مستقیم دارد . در واقع انسانها برای ادامه حیات خود و سایر گونه ها نباید ساختار زیست محیطس طبیعت را به هم بزنند . آنها میتوانند حداکثر 20% از منابع طبیعی ( مثلا آب رودخانه ها ) را برداشت نمایند .
با دانش امروزی مشخص شده است که ساختن سدها کار " پوپولیستی " است . برای تامین آب ایرانیان " قنات " را اختراع کرده اند . و بهترین جای نگاه داشتن آبها نیز سدها نیستند ، بلکه زیر زمین است .
میدانیم که در تغییرات اقلیمی یخچالهای طبیعی هیمالیا و سلسله جبال " هندوکش " در حال از بین رفتن است . با ساخت سدها ، آب این یخچالها توسط باد تبخیر شده و از محیط خارج میشود . این اتفاقی است که نه تنها در ایران ، بلکه در همه کشورهائی که در آنجا سد ساخته شده مشاهده میشود .
در بعضی کشورهای اروپائی که از بارندگی بیش از نرمال ( در اثر تغییرات اقلیمی ) برخوردار شدند ، مشکل ساخته شدن سدها با افزایش بارندگی جبران شده است . اما در بیشتر سدهای آمریکای شمالی و بخش های دیگر جهان که بارندگیها کمتر از نرمال شه است ، این سدها آفت حیات طبیعی شده و باعث خشک شدن طیعت گردیده اند .
لازم است مسئولین افغانستان نیز نسبت به این گونه تصمیم گیریها بیشتر اندیشه کنند .


هیچ نظری موجود نیست: