۱۳۹۴-۱۱-۱۶

نیاز به دندانپزشکی در کشور

 

بنابه دلایل مالی ، بیمه ها هزینه دندانپزشکی را قبول ننموده بودند و هنوز نیز این خدمات جزو بیمه نمیباشد . از طرفی خدمات دندانپزشکی یکی از پر هزینه ترین خدمات پزشکی ( و غیر پزشکی ) در کشور است .

این امر باعث شده تا آنجا که مردم میتوانند به دندانپزشکان مراجعه نکنند . جدای از نیاز به آموزش عمومی و مقوله پیشگیری و سایر امور مرتبت . و این که چه کسی باید بکند و چه کسی نباید بکند . این که هزینه را چه کسی بدهد و چه کسی ندهد . و هزار اما و اگر دیگر ، امروز مردم سراسر کشور نیازمند خدمات دندانپزشکی فوری هستند .

شهر نشینی باعث شده در فضاهائی مثل مترو و اتوبوس افراد شاید بصورت نزدیکتر از افراد فامیل کنار هم قرار بگیرند و اگر کمی دقت داشته باشند ، لازم نیست حتما متخصص باشند تا از میزان آسیب سایر مردمی که کنار آنها ایستاده اند ، مطلع گردند .

نه تنها شهرها ، وضع روستاها نیز بهتر از شهرها نیست . همه مردم ، همین الان نیازمند خدمات دندانپزشکی گسترده و فوری هستند . چه باید کرد ؟

با کار کرد یک روز در هفته تمام دندانپزشکان برای دولت میتوان شروع نمود . تمام مراکز دولتی ( بر اساس تجهیزات موجود ) به صورت سه شیفت خدمات رایگان به همه مردم ارائه نمایند . بصورت مهندسی شده ، مردم وارد شده و عکس هر دو فک از آنها تیه گردد و سپس یک پزشک متخصص نوع آسیبها را مشخص و نسبت به ترتیب و چگونگی درمان با بالاترین کارائی و راندمان ( مثلا کمترین میزان تزریق داروی بیحسی ) اقدام نماید . با توجه به زمان اثر نمودن داروهای بیحسی به افراد تزریق انجام شود و عملیات پر کردن دندانها در مراکز صورت پذیرد .

همه مراحل تحت نظر مهندسان متخصص که به مقوله بهره وری آگاه هستند هدایت و کنترل گردد تا در زمان مشخص و امکانات ثابت ، ببیشترین خدمات مناسب به مردم برسد . ( کمترین قیمت تمام شده ممکن )

با کاهش هشت ساعت در یک شیفت به دو چهار ساعت در شیفت میتوان از خستگی پزشکان نیز جلوگیری نمود . در نهایت با توجه به گستردگی شهرها و امکانات و متخصصین موجود ، دیر یا زود ، بالاخره همه مردم از خدمات دندانپزشکی بهره مند خواهند شد . همچنین از همه مردم پرونده دندانپزشکی تهیه خواهد گردید که باید همه آنها به نحو مناسب نگهداری و برای درمانهای بعدی قابل استفاده باشد .

برای ارائه خدمات به روستاها و شهرهائی که حداقل امکانات را ندارند نیز باید تدبیر مناسب دیگری اندیشیده شود .


 

هیچ نظری موجود نیست: