۱۳۹۴-۱۱-۲۸

طراحی فضای نوروز


سالها است که ما جشن نوروز داریم و خداوند را برای بازگشت حیات به طبیعت ستایش میکنیم . جشن نورزو وجوه بسیاری دارد و یکی از وجوه آن اتحاد و همبستگی ملتهای سرزمین ایران است . روی حکاکیهای تخت جمشید دیده ایم که در جشن نوروز تمام ملتها هدیه ای شامل آنچه خداوند به سرزمین ایشان عنایت کرده ( نعمتهای طبیعی یا هنر دستی ) بصورت سمبلیک عرضه میدارند .

جا دارد که معماران با توجه به کلیه جوانب در خصوص یک جایگاه برای این خصلت جشن نوروز طراحی نمایند . دوره های آموزشی دانشجویان معماری جایگاه خوبی برای تمرین چنین جایگاهی است . با چند سال ترسیم دانشجویان ، هزاران فکر و طرح از این جایگاه بدست خواهد آمد . میتوان از همه این طرحها استفاده کرد و جایگاه مناسبی برای جشن نوروز و شکر درگاه الهی از عنایتهائی که به مردم داشته بصورت سمبلیک صورت پذیرد .

فرآیند شرکت در چنین جشنی که از همه شهرها و سرزمینهای کشور " ایران زمین " صورت میگیرد باعث میشود رشد و مسابقه ای هنری و تکنیکی بین مردم به وجود آید . جدای از ایجاد اشتغال و رشد مالی و فنی شهرها ( بر اساس آنچه زمینه آنرا دارند ) افزایش امکان تولید داشته ها و رشد مستمر داشته های همه جوامع در سرتاسر پهنه کشور فراهم خواهد گشت .

طبیعی است از چنین جشنی خبرگزاریها نیز خبر تهیه کنند و با دست اندرکاران آن مصاحبه کنند و شرح کالاها و هدایا را بصورت گسترده در رسانه ها شاهد باشیم . در این صورت سیستم خبر رسانی باعث میگردد تا توریستهای داخلی ( و طبیعتا خارجی ) برای دیدن و داشتن ویژیگیهای سایر شهرها اقدام کنند و بازار یک کشور بر هر شهر و هر تولیدی گشوده گردد .

سیستمهای تکمیلی بازرگانی شامل داشتن سایت اینترنتی متمرکز که امکان خرید و فروش هنر و محصولات همه شهرها را در آن پیش بینی کرده باشند ، میتواند به رشد شهرها کمک نماید .

با توجه به این که طراحی و معماری و ساخت مکان شکر نوروزی هزینه بر است و این امر یک بار در سال اتفاق خواهد افتاد . مناسب است این فضا چند کاربره باشد . برای مثال به عنوان نمایشگاه یا استادیوم ورزشی نیز قابلیت استفاده داشته باشد .

و یا فضای شکر گزاری روی پشت بام دانشگاه و بیمارستان و ساختمانهای مرتبط با یکدیگر طراحی شده باشد که امکان استفاده در غیر زمان نوروز را نیز داشته باشد .

با توجه به قدرت اندیشه جوانان این سرزمین ، طبیعی است که راه های زیادی به فکر آنها خواهد رسید که در طرح های خود حتما منظور نظر خواهند داشت .

شاید بد نباشد ، نوروز را به عنوان نام پایتخت ایران انتخاب کنیم .


 

هیچ نظری موجود نیست: