۱۳۹۴-۱۲-۰۷

دنباله فیبوناچی و ابعاد جهان

در طبیعت اتفاقات بصوت تصادفی رخ نمیدهند . از یک نظمی طبعیت میکنند . اغلب چون این نظمها را نمیدانیم ، آنرا بی نظمی تصور میکنیم . گاهی مسئله خیلی پیچیده میشود . در این صورت چون محاسه نظم برایمان کاری سخت میشود ، یا بنا به دلایلی اقتصادی نیست که محاسبات را انجام دهیم ، به " تقریب و تخمین " روی می آوریم .

از جمله اتفاقات ساده جهان هستی ، پیدایش ابعاد جهانی است . البته کسی تصور نمیکند که این ابعاد هستی یکباره اتفاق افتاده اند . طبیعی است که ابعاد هستی نیز به یک ترتیب و نظمی رخ داده باشند . ( در اینجا گفتار بزرگان دینی را به کنار میگذاریم و از دستاوردهای بشری سخن میگوئیم )

دنباله فیبوناچی  شامل اعدادی است که از روی یکدیگر ساخته میشوند . در واقع بیشتر چیزهای طبیعی را ثابت کرده اند که از این دنباله طبعیت میکند . چرا " ابعاد جهان هستی " از این دنباله طعیت نکند ؟

1-1-2-3-5-8-13 و ...

هر عدد از جمع دو عدد قبلی ساخته میشود .

پس ابعاد جهان هستی نمیتواند 4 باشد . " چهار بعدی " امکان پذیر نیست . ابعاد جهان هستی باید " 5 بعدی " باشد . اگر بیشتر از 5 بعد برای جهان داشته باشیم ، این ابعاد شامل 8 و 13 و غیره میتواند باشد .

با توجه به جمیع قوانین فیزیکی و غیره به نظر میرسد که 5 بعد برای توضیح جهان هستی کافی باشد .

در طبیعت اگر از یک حداقلی کار بر آید ، سیستم بر اساس آن پیشرفت خواهد کرد . به نظر میرسد که جهان ما توانسته باشد با " 5 بعد " رشد نماید . گر چه این امکان را نمیشود از نظر دور داشت که با " 5 بعد " دلیلی نداریم که ابعاد در این مرحله متوقف شده باشند . و میتوان برای ابعاد بالاتر و امکانات بیشتر مطالعه داشت . اما آنچه برای حداقل وجود جهان هستی لازم بوده ، همین 5 بعد ابتدائی است .

۱ نظر:

Unknown گفت...

جهان هستی منتظر ماست