پاره ای از نکات جالب و یا تحقیقات شخصی من در عالم مجازی Some interesting research on my own or in a virtual world
۱۳۹۴-۱۲-۰۱
نگاهی متفاوت به دلالی و تورم
فرض
میکنیم که در یک جامعه 10 میلیون نفر دلال وجود دارد . این دلال ها کارشان خرید و
توزیع کالاهای موجود در کشور است . برای ساده شدن مسئله فرض کنیم کل کالاها
وارداتی است و مثلا 100 میلیارد دلار کالا وارد میگردد .
فرض
کنیم این دلال ها با سود 10% این کالا را خریداری و توزیع میکنند . با این حساب
سود حاصله 10 میلیارد دلار و سسهم هر نفر به صورت میانگین 1000 دلار خواهد شد .
حالا
یک تغییری را در نظر بگیریم ، مثلا حجم کالاهای توزیعی این گروه دلال را به 10
میلیارد دلار کاهش دهیم و سهم هر نفر را از 1000 دلار به 500 دلار کاهش دهیم . این
افراد با نصف شدن درآمد به سختی روزگار خواهند گذراند ، اما این گروه برای این
میزان درآمد باید 5 میلیارد دلار سود کرده باشند ( نصف میزان حالت قبل ) اما کل
کالای موجود 10 میلیارد دلار است . پس افزایش قیمت در این حالت 50% خواهد شد !
تفاوت
تورم در این دو حالت ( 10 % سود و 50 % سود ) برابر با 40 % خواهد شد .
از
طرفی فرض کنیم دولت میخواهد تورم را کنترل کرده و مثلا زیر 10% نگاه دارد . در این
صورت کنترل قیمتها روی اقلام مصرفی خانوار صورت میگیرد . یعنی آن بخشی که در
آمارها به خانوارها منتقل میگردد ( شامل دو لیست متفاوت از بانک مرکزی و سازمان
آمار کشور ) را تحت کنترل نگاه دارند .
بنابراین
آن تورم 40% روی سایر کالاها ی بازار خواهد بود . کدام بخشها توانائی جذب این
میزان تورم را دارند ؟ بخشی که ادارات و سازمانهای دولتی آنرا خریداری میکنند .
این
مثال را روی دلالی خرید و فروش اتومبیل نیز میتوان بررسی کرد . در آن حالت میزان
سود هر معامله در خودروهای دست دوم تفاوت معنی داری را با حالات قبلی خواهد داشت .
در
واقع دست اندرکاران بازار ( دلال ها ) با کمتر از یک میزان سود ، وارد معامله
نمیشوند . یعنی برای آنها صرفه اقتصادی ندارد که یک معامله با سودی کمتر از حداقل
میزان مورد انتظار را انجام دهند .
نتیجه
این بررسی این خواهد بود که کاهش سهم دلالی ( شبکه توزیع کالا ) در بازار بسیار
مهم است . همچنین تورم محاسباتی و واقعی با هم تفاوت دارند . شاید در جائی متخصصین
بتوانند این تفاوت را محاسبه و اعلام نمایند .
گر چه
ورم خانوار مهم است . اما تورم کل نیز نباید از نظر دور بماند .
اشتراک در:
نظرات پیام (Atom)
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر