مرحله اول رشد صادرات باعث رشد اقتصادی چین گردید . در مرحله بعدی دولت چین روی توسعه مصرف در بازار داخلی تکیه میکند . اگر این بازار داخلی اشباع گردید ، آنروز چه باید کرد ؟
طبیعی است که مثل سایر کشورهای جهان در زمنیه " کالا و خدمات نو " باید حساب باز نماید .
در واقع تمام کشورهای جهان بر حسب توانمندیهای خود باید روی کالاو خدمات جدید تمرکز کنند . این کاریست که قبل از این که چین به مرحله اشباع بازار داخل برسد نیز میتواند انجام دهد .
گر چه ساختار شرکتهای بزرگ به شدت با تولید کالاهای متنوع و جدید مخالفت میکند ، ماهیت آنها سنگین است و برای تغییرات دیر وارد عمل میشوند و تغییرات نیز معمولا کم یا ناچیز است .
شرکتهای کوچک هستند که میتوانند حرکتهای مهم انجام دهند .
ماکروسافت و اپل نمونه دو شرکت کوچک بودند که توانستند حرکتهای خوبی در جهان به وجود آورند . امروز آنها دیگر کوچک نیستند . بنابراین آنها دیگر نمیتوانند تحولات قبلی را سبب گردند . بار این تغییرات را باید به عهده شرکتهای کوچک گذاشت .
در چین نیز این فرصتها وجود دارد .
از رفتار سایر کشورها ما نیز باید درس بگیریم . ما نیز میتوانیم تغییرات مهمی را در جهان بوجود بیاوریم .
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر