۱۳۹۴-۱۲-۰۵

جابجائی فولاد مبارکه


مشکلاتی که فولاد مبارکه برای محیط زیست اصفهان آورده از هیچ کسی پوشیده نیست . کارخانه ای به این عظمت حجم زیادی از آب زاینده رود را مصرف میکند و هر چه از سرچشمه های کارون به این حوضه اضافه میشود ، پاسخگوی نیاز نیست . از طرفی برای خنک کردن فولاد مذاب و قلطکهای کارخانه لازم است مرتب آب به آنها برسد و تبخیر گردد . این در حالی است که از نظر تولیدات واقعا کشور نیازمند توسعه کارخانه از همه نظر میباشد . در جایی که عملا امکانات محلی رشد کارخانه را قفل کرده است .
این کارخانه برای استان هرمزگان طراحی گردیده بود . از دیگر مشکلات این کارخانه مسئله حمل و نقل بود که در طی این سالها انواع راه کارها برای حل آن به کار رفته است .
آلودگی هوای منطقه نیز خود حدیث دیگری است . در سالهای آغازین ورود فولاد مبارکه به کشور، مسئولین اصفهانی با این تصور که نعمت بزرگی را به اصفهان جذب میکنند ، این کار را صورت دادند . نتیجه فاجعه زیست محیطی برای استان اصفهان و کشور گردید .
طبیعی است که هزینه جابجائی این کارخانه از هزینه احداث یک کارخانه جدید بیشتر است . اما چه باید کرد ؟
باید دید چه بخشهائی میتواند بماند . برای مثال کارخانه نورد سرد فولاد میتواند در محل باقی بماند . همچنین فضای باقی مانده برای چه کاری قابل استفاده است ؟
حجم زیادی از سوله ها و فضاهای سرپوشیده وجود دارد که با جابجائی کارخانه میتواند باقی بماند . موارد استفاده از این فضاها نیز مهم است که باید مورد بررسی قرار گیرد .
حجم بزرگ ایستگاه های تخلیه و بارگیری به صورت بالقوه امکان ایجاد یک بندر خشک را به این منطقه میدهد ( بندر خشک جائی است که کالاهای موجود در بنادر به این مقصد میتواند حمل گردد و از آنجا عملیات گمرکی و بارگیریهائ بعدی انجام شود )
بقیه کارخانه که صلاح نیست در اصفهان بماند نیز باید به استان هرمزگان و در محل مناسب انتقال یابد . کارخانجات تکمیلی و توسعه ای نیز همراه با این جابجائی باید تهیه و در محل جدید احداث گردد .
این کار باید بصورت یک درس تاریخی برای کشورمان در کتب درسی و دانشگاهی تدریس گردد تا موارد مشابه تکرار نگردد .


هیچ نظری موجود نیست: