۱۳۹۴-۱۲-۰۳

نقش بیمه ها در پوشش ریسک " سرمایه مردم نزد بانکها "


سپرده گذاران در هر کجا سود بیشتری پرداخت گردد ، پول خود را گذاشته و منتظر دریافت سود میمانند . در گذشته نیز بسیاری از صندوق های قرض الحسنه سپرده مردم را برداشته و فرار را بر قرار ترجیح میدادند .
میدانیم که نقش بیمه ها  پوشش دادن ریسک ها است . از طرفی خود بیمه ها گله مند هستند که نقش آنها در جامعه کوچک است . بیمه ها میتوانند ریسک سپرده گذاری را در موسسات مالی و اعتباری ( بانک – لیزینگ – بورس و غیره ) را با نرخ پیشنهادی ( و البته رقابتی با سایر موسسات بیمه ای ) پوشش دهند .
اگر این نرخ بالا باشد ، مردم از آن استفاده نمیکنند و اگر کم باشد ، خود موسسات بیمه ضرر خواهند کرد . کار آنها این است که این ملاحظات را محاسبه و نرخ مناسب را ارائه نمایند .
بنابراین نقش کنترلی بانک مرکزی و یا سایر نهادهای دولتی را میتوان به سیستم صحیح بازار سپرد . با این روش دیگر لازم نیست بانکها بخشی از سرمایه خود را نزد بانک مرکزی به عنوان سپرده احتیاطی نگاه دارند .

با آزاد شدن سپرده بانکها در نزد بانک مرکزی ، این پول آماده گردش در بانکها خواهد بود و امکان وام دادن بانکها افزایش میابد . پول نیز نقش خود را در بازار به نحو صحیح انجام داده و از " حبس " پول و سرمایه جلوگیری میگردد .

هیچ نظری موجود نیست: